audi-farkas
Kép
 
Egyesületek Klubbok
 
Audi super
 
Veterán autó
 
Vizsgáztatás
 
Old sport
 
Kiállítások
 
Interjú
 
Híreink
Híreink : Valóra vált GT

Valóra vált GT

  2005.07.12. 09:12

Egyedi Wartburg kupé

Igazi szenzáció volt a hetvenes évek közepén Győrben a Wartburg-alapra házilag épített sportkocsi. Történetét alkotója, Dongó Imre segítségével eleveníti fel Féjja Zsolt.



A középmotoros megszületése

forrás: Veterán Autó és MotorEgyszerű érdeklődés vagy kíváncsiság ritkán vezet odáig, hogy valaki ráérő idejében egyedi autót építsen. Főleg olyat, amely nemcsak az utca átlagos autóihoz szokott járókelők, hanem a forgalomba helyezésről döntő szakemberek körében is elismerést vált ki. - Sportkocsibolond voltam - magyarázza Dongó Imre. Így persze egészen más.

A hetvenes évek vasfüggönnyel leválasztott országaiban viszont - jó néhány árucikkhez hasonlóan - sportkocsikból sem volt éppen túlkínálat. - A Skoda Felicia és a Wartburg kupé számított annak, Wartburgom volt is, de egyik sem volt igazi sportkocsi. Úgy döntöttem, csinálok egyet - kezdi a történetet.

Előbb az autó, aztán az engedélyek - határozta meg a sorrendiséget Dongó tanár úr, aki a győri Bercsényi Miklós Közlekedési Szakközépiskola és Gimnáziumban leadott gyakorlati órái után, délutántól éjjelig dolgozott álma valóra váltásán. Először vásárolt egy komplett Wartburg 311-est a megfelelő papírokkal, hogy legyen dokumentuma arról, miből is lett az egyedi kocsi.

forrás: Veterán Autó és MotorMivel azonban középmotoros, hátsókerék-hajtású autó készítése volt a cél, még egy Wartburg-alváz első részére is szüksége volt; ez került a hátsó rész helyére, erre épült a motor és a váltó. A futómű nem okozott sok gondot, hamar összeállt tehát a műszaki alap, következhetett a karosszéria kialakítása. - Nem volt konkrét autó, amelyhez hasonlót akartam, inkább a benyomásaimat összegeztem. A méretek nagyjából meghatározták a lehetőségeket, a lényeg az volt, hogy alacsony legyen a kocsi - mondja.

forrás: Veterán Autó és MotorMás is alkotott már sportos, középmotoros Wartburgot: Heinz Melkus. Dongó Imre elutazott hozzá Drezdába, beszélt vele, megnézte az éppen készülő Melkus-Wartburgokat, majd hazatért, és folytatta a munkát. A zártszelvényből készült vázszerkezetre darabonként hegesztette fel a kézzel formázott, egy milliméter vastagságú lemezeket, amelyeket a műhely falára ragasztott, 1:1-es méretarányú, milliméterpapírra rajzolt tervekhez hasonlított.

forrás: Veterán Autó és MotorA legnehezebb feladatnak a kupés ívelés mellett az ajtók kialakítása bizonyult, továbbá az egyedi zárszerkezetek és az ablakok mozgatásának megoldása sem ment gyorsan. A gitteléstől a fényezésen át a kárpitozásig mindent az ötletgazda végzett. Tíz hónap alatt készült el a fődarabok eredete és a sportkocsis forma miatt Wartburg GT-nek keresztelt győri különlegesség.

1975-ben gördült ki a Burcsellás közi műhelyből a győri Wartburg. Míg a járókelőket formája, készítőjét mérete lepte meg: az utcán sokkal kisebbnek látszott, mint amekkorának az épületben tűnt. Nemcsak ez nem tetszett Imrének, hanem az első fényszórók kialakításáról is megváltozott időközben a véleménye, amelyek hamar a sárga alapon fekete csíkkal díszített kétütemű első sárvédőibe költöztek.


Ötven lóerő és bukólámpák

forrás: Veterán Autó és MotorA fővárosi, Than Károly utcai Közúti Közlekedési Tudományos Kutató Intézet (Kötuki) elé már a módosított GT-vel parkolt Dongó tanár úr, amíg bevitte a kérvényt. A Kötuki illetékese az utcára érve nem akarta elhinni, hogy valaki egymaga ilyen autót tud készíteni, megdöbbenését csak fokozta, hogy a sportkupé a szerelőaknás, műszeres vizsgálaton és a próbaúton is teljesítette az elvárásokat.

forrás: Veterán Autó és Motor"Évek óta ez az első jármű, amelynek tulajdonosa reménykedhet, hogy rendszámot kap" - írja a Kisalföld című újság 1976. július 22-i száma Tavasz Lászlóra és Tóth Andrásra, a Kötuki szakértőire hivatkozva.

Nem hiába reménykedett: hamarosan a Wartburg GT-re (forgalmija szerint: Wartburg 311-0 egyéni kupé) csavarozhatta az alapként szolgáló 311-es CA 17-97-es azonosítóját.

forrás: Veterán Autó és MotorElkészült tehát az ötven lóerős motorral hajtott, 800 kg-os, és csupán 1160 mm magas középmotoros sportkocsi, megkapta a forgalmi engedélyt, de készítője mégsem volt maradéktalanul elégedett. - Állandóan bevertem a fejem és a könyököm: nagyobbra kellett terveznem - emlékszik vissza. Az elhatározást - mint az a fentiek alapján sejthető - hamar tett követte. Maradtak a műszaki alapok, gyorsan elkészült a bukólámpával jellegzetessé tett, pirosra fújt, méretesebb karosszéria.

forrás: Veterán Autó és MotorA tanár úrnak végre nem kellett a könyöke és a feje épségére figyelnie: élvezhette a vezetést. - Nagyon alacsonyan volt a súlypont, a kocsitest idomai pedig rendkívül áramvonalasak. A jó útfekvésnek köszönhetően meg se éreztem, ha elment mellettem egy kamion - meséli lelkesen. Nap mint nap használta, előfordult, hogy a Győr környéki hófúvásban ő nyitott utat: széles UAZ-kerekeivel letaposta a havat, így már követhették a többiek.

Négy-öt évig járt a tanár úr Wartburg GT-jével, megfordult vele Csehszlovákiában, Ausztriában is, de aztán megvált tőle. Addig akkora tömeg vette körül, ha megállt vele, hogy alig fért hozzá, a számos újságcikk kapcsán pedig rengeteg levelet kapott, hogyan kell ilyet csinálni, volt, aki rendelni akart belőle - miután azonban egy fiatalembernek eladta, csak egyszer látta viszont.

Dongó Imre vett egy Ford Caprit, amely megfelelt a "sportkocsibolond" igényeinek, egyre nehezebb volt azonban a városokban parkolni, és hát a műhely rendszeres látogatásának hiányát is nehezen viselte a GT-építő - kitalálta, hogy törpeautót készít.

forrás: Veterán Autó és Motor

Gyakorlott mozdulatokkal látott munkához: alváz- és vázkeretet hegesztett, MZ-motort szerelt, differenciálművet alkotott. Hamar kész lett a kétüléses mini, ám nevet nem, és a jogszabályok változása miatt forgalmi engedélyt sem kapott. A nyolcvanas évek elején vásárolta meg tőle egy édesapa a kisfiának.

forrás: Veterán Autó és Motor

Azóta Dongó Imre leépítette a műhelyt, mint mondja, nincs már se kedve, se ereje órákon át ott hegeszteni és kalapálni, anyagi és más lehetőségek híján pedig meddő dolog lenne arról beszélgetni, milyen járművet szeretne még csinálni. Mióta nyugdíjas, hegedűket készít, a szobában dolgozik, amikor kedve van. De büszkén őrzi a Wartburg GT-ről és a törpeautóról készült fényképeket, újságcikkeket.

(Veterán Autó és Motor)






A cikket az alábbi címen találja az [origo]-ban:
http://origo.hu/auto/veteran/20050704valora.html

 
Névjegy

Farkas János

Audi Super 90 restaurátor

Miskolc

Kürt u. 4.

tel: 70/4532599

E-mail: farkas.janos2@chello.hu

 
Útvonal tervező
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Szerkesztőnek
 
Zene
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?