audi-farkas
Kép
 
Egyesületek Klubbok
 
Audi super
 
Veterán autó
 
Vizsgáztatás
 
Old sport
 
Kiállítások
 
Interjú
 
Híreink
Híreink : Bombázók földön-égen -

Bombázók földön-égen -

  2006.01.10. 08:12

Oldtimerek Angliában

 

A hazai classic-versenyek időmérő csapatának két tagja meghívást kapott egy angliai oldtimer-rendezvényen való közreműködésre. Majosházi Péter, a Chronomoto cég vezetője természetesen fényképezőgépet is vitt magával.


Forrás: [origo]Érdekes ötlet pattant ki a Chester Motor Club egyik tagjának fejéből a hír hallatán, hogy emlékrepülést szervez az egyik brit múzeum azzal az 1942-es Avro Lancaster nehézbombázó repülőgéppel, amelynek gépfegyverét egy bizonyos Archie Frazer Nash nevű mérnök tervezte.

Szervezzen a klub versenynapot Frazer Nash emlékére, ugyanis ez a műszaki géniusz - mielőtt katonai célokra használta tudományát - épített háromszázötven versenyautót is, amelyek java ma is üzemképes. Kettő éppen az ötletadónál, Robin Parkernél, a Chester Motor Club tagjánál várja a versenyeket. A klub és a márka kapcsolata már a húszas években kezdődött egyébként, amikor az egyik tag, Basil H. Davenport a llinegari hegyi felfutón a legjobb időt futotta a Frazer Nash által épített autójával.

Forrás: Veterán Autó és MotorEgy jó versenyhez kellett egy jó pálya is, amiből talán a legszebbet sikerült találniuk egész Nagy-Britanniában. Angelsey egy sziget Wales nyugati részén, s a hasonló nevű pálya a tengerparton fekszik egy dombos területen. Elhelyezkedése és vonalvezetése miatt a tesztelők és a tévéstábok kedvenc helyszíne ez.

A Chester Motor Club 1966-ban szervezett utoljára versenyt, ennek ellenére nagyon színvonalas mezőnyt hoztak össze Martin Pratt vezetésével. Nem volt könnyű dolguk, gondolnánk, egy héttel a Goodwood Revival után, a spai találkozóval egy időben, de ha tudjuk, hogy Angliában minden kisebb településen van néhány Formula-autó és versenyzésre alkalmas oldtimer is, mindenre elszánt tulajdonosokkal, mindjárt más a helyzet.

Forrás: Veterán Autó és MotorA spektrum igen széles lett, a harmincas évek sztárjai, a Frazer Nash-ektől az egyhengeres Coopereken és a hetvenes évekbeli Nascar-Camarókon át a nyolcvanas években túraversenyeken használt Escort XR3i-ig sok különlegesség állt a depóban.

A Frazer Nash-emlékfutammal kezdődött a gyorsasági verseny, merthogy itt bizony padlógázon haladt mindenki már a mért edzésen is, a délutáni versenyen pedig komoly előzéseket mutattak be a vékony gumikkal sodródó rakéták. A mezőny legkülönlegesebb darabja az az együléses, kifejezetten versenyzésre épített metanol-aceton-benzin meghajtású autó volt, amelyből mindössze kettőt építettek 1936-ban.

Gough által fejlesztett, dupla feltöltős, 1500-as, vízhűtéses, ohc-motorja a kor legmagasabb szintjét képviselte. Az autó lánchajtása minden Frazer Nash-re jellemző volt, több modellben a sebességváltó is ilyen láncáttételeket váltott a fix hátsó tengelyre. Jó volt hallani a rövid kipufogók duruzsoló hangját, és látni az elszántságot a pilóták arcán, akik sokszor nem is egymásra, hanem a kézi olajpumpára és a sebességváltóra figyeltek.

Forrás: Veterán Autó és MotorA leintést követően a versenyzőket igazi meglepetés érte, mert nem kisebb személyiség, mint Joé, Archie Frazer Nash lánya volt a díjátadó. A 90 éves hölgy a szünetben kipróbálta az egyik TT-replikát, mint utas, a megtett három kör alatt végig mosolygott, látszott rajta az érzés, amely minden rajongót elfog egy ilyen autó száguldásakor. De más meglepetést is tartogattak a szervezők.

Ebédidőben megérkezett a négymotoros Lancaster, négy propellerével és hihetetlen kisugárzásával. A nehéz gép komótosan fordult a tenger fölött, és többször elrepült a pálya közelében, tisztelegve minden résztvevőnek és nézőnek. Ekkor már melegítettek a motorkerékpár-motoros Cooperek. Ezek a versenyautók voltak a brit formaautózás alapjai, és a mai juniorbajnokság is hasonlóan egyszerű gépekkel zajlik.

Forrás: Veterán Autó és MotorAz 500 cm3-es autók kemény csatát vívtak, de a legizgalmasabb futam mégsem ez volt. Európa és Amerika csapott össze, amikor a zárt sportautók között az első két helyről egy Chevrolet Camaro és egy BMW 325i indulhatott. A Camaro nagyon fényes múltat tudhat maga mögött, 1977-től az International Race of Champion sorozatban Mario Andretti, Al Unser Sr., Jackie Ickx is vezette, míg a harmadik helyről induló másik Camaróval Graham Hill és Emerson Fittipaldi is versenyzett.

A kanyargós, technikás pályán hihetetlen csatát vívott a két kocsi, a kis BMW a féktávokon mindig be tudott bújni az egyenesben bivalyerős amerikai úthenger elé. Az ádáz küzdelem után a Camaro tehette meg a tiszteletkört, bár hozzá kell tennünk, a Chester Club főbírója egy körrel később intette le a versenyt, és az igazi célkörben még a BMW vezetett.

A klubverseny hangulatát jellemzi, a történtek ellenére mindenki boldogan szállt ki az autójából, hogy átvegye a díjnak szánt üvegpoharakat. A kellemes programot a nézők is igyekeztek meghálálni, mindenki a legöregebb autójával állt ki a garázsból, ami azt jelentette, hogy a parkoló oldtimer-találkozót idézett, és aki idősebb motorral érkezett, belépő nélkül állhatott be a versenydepóba.

Forrás: Veterán Autó és MotorHogy lehet két magyar egy angol klubverseny időmérője? A történet hat éve kezdődött, amikor párom, Magyar Andrea az MST Timing, Anglia legnagyobb motorsport-időmérő csapatának tagja lett. 2000-től 2004-ig járta Európa pályáit, követve az FIA GT sorozat állomásait az angolokkal. Ezután itthon is a veteránversenyek időmérő specialistája lett, én pedig a versenyek szakmai vezetőjeként dolgoztam.

Eric Cowcill, az MST alapítója, a Forma-1 ex-időmérője már régóta ígért egy veteránversenyre szóló meghívást számunkra, de most nemcsak nézelődésre hívott minket Angelsey-be. A négyfős személyzet felét adtuk mi, a rendszer részei lehettünk, ami számomra igazán különlegessé tette a részvételt. A Chester Motor Club tagjai, miután megtudták, honnan érkeztünk, és még a Veterán Autó és Motor hasábjain is beszámolunk a Frazer Nash Memorial Race Meetingről, mindent megtettek, hogy átérezzük a nap fontosságát.

Forrás: Veterán Autó és Motor

Azonnal próbakörre vittek, hogy tudjam, milyen, amikor a lánchajtással minden nyomatékot a kerekekre eresztünk a hajtűkanyar után egy 1935-ös Meadows motoros Frazer Nash-sel. Elmondhatom, hogy fantasztikus, a kanyartechnika zseniális.

Most már kezdem érteni, miért van szükség ilyen gyorsasági versenyekre is a féltett veteránokkal. A nálunk megszokott, a technikát kímélő átlagtartó versenyek skatulyába zárják ezeket a technikai gyöngyszemeket, amelyek igazán egy versenypályán érzik jól magukat, hiszen oda tervezték őket hetven-nyolcvan évvel ezelőtt.

(Veterán Autó és Motor)

 
Névjegy

Farkas János

Audi Super 90 restaurátor

Miskolc

Kürt u. 4.

tel: 70/4532599

E-mail: farkas.janos2@chello.hu

 
Útvonal tervező
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Szerkesztőnek
 
Zene
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?