Igazi szenzci volt a hetvenes vek kzepn Gyrben a Wartburg-alapra hzilag ptett sportkocsi. Trtnett alkotja, Dong Imre segtsgvel eleventi fel Fjja Zsolt.
A kzpmotoros megszletse
Egyszer rdeklds vagy kvncsisg ritkn vezet odig, hogy valaki rr idejben egyedi autt ptsen. Fleg olyat, amely nemcsak az utca tlagos autihoz szokott jrkelk, hanem a forgalomba helyezsrl dnt szakemberek krben is elismerst vlt ki. - Sportkocsibolond voltam - magyarzza Dong Imre. gy persze egszen ms.
A hetvenes vek vasfggnnyel levlasztott orszgaiban viszont - j nhny rucikkhez hasonlan - sportkocsikbl sem volt ppen tlknlat. - A Skoda Felicia s a Wartburg kup szmtott annak, Wartburgom volt is, de egyik sem volt igazi sportkocsi. gy dntttem, csinlok egyet - kezdi a trtnetet.
Elbb az aut, aztn az engedlyek - hatrozta meg a sorrendisget Dong tanr r, aki a gyri Bercsnyi Mikls Kzlekedsi Szakkzpiskola s Gimnziumban leadott gyakorlati ri utn, dlutntl jjelig dolgozott lma valra vltsn. Elszr vsrolt egy komplett Wartburg 311-est a megfelel paprokkal, hogy legyen dokumentuma arrl, mibl is lett az egyedi kocsi.
Mivel azonban kzpmotoros, htskerk-hajts aut ksztse volt a cl, mg egy Wartburg-alvz els rszre is szksge volt; ez kerlt a hts rsz helyre, erre plt a motor s a vlt. A futm nem okozott sok gondot, hamar sszellt teht a mszaki alap, kvetkezhetett a karosszria kialaktsa. - Nem volt konkrt aut, amelyhez hasonlt akartam, inkbb a benyomsaimat sszegeztem. A mretek nagyjbl meghatroztk a lehetsgeket, a lnyeg az volt, hogy alacsony legyen a kocsi - mondja.
Ms is alkotott mr sportos, kzpmotoros Wartburgot: Heinz Melkus. Dong Imre elutazott hozz Drezdba, beszlt vele, megnzte az ppen kszl Melkus-Wartburgokat, majd hazatrt, s folytatta a munkt. A zrtszelvnybl kszlt vzszerkezetre darabonknt hegesztette fel a kzzel formzott, egy millimter vastagsg lemezeket, amelyeket a mhely falra ragasztott, 1:1-es mretarny, millimterpaprra rajzolt tervekhez hasonltott.
A legnehezebb feladatnak a kups vels mellett az ajtk kialaktsa bizonyult, tovbb az egyedi zrszerkezetek s az ablakok mozgatsnak megoldsa sem ment gyorsan. A gittelstl a fnyezsen t a krpitozsig mindent az tletgazda vgzett. Tz hnap alatt kszlt el a fdarabok eredete s a sportkocsis forma miatt Wartburg GT-nek keresztelt gyri klnlegessg.
1975-ben grdlt ki a Burcsells kzi mhelybl a gyri Wartburg. Mg a jrkelket formja, ksztjt mrete lepte meg: az utcn sokkal kisebbnek ltszott, mint amekkornak az pletben tnt. Nemcsak ez nem tetszett Imrnek, hanem az els fnyszrk kialaktsrl is megvltozott idkzben a vlemnye, amelyek hamar a srga alapon fekete cskkal dsztett kttem els srvdibe kltztek.
tven ler s buklmpk
A fvrosi, Than Kroly utcai Kzti Kzlekedsi Tudomnyos Kutat Intzet (Ktuki) el mr a mdostott GT-vel parkolt Dong tanr r, amg bevitte a krvnyt. A Ktuki illetkese az utcra rve nem akarta elhinni, hogy valaki egymaga ilyen autt tud kszteni, megdbbenst csak fokozta, hogy a sportkup a szerelakns, mszeres vizsglaton s a prbaton is teljestette az elvrsokat.
"vek ta ez az els jrm, amelynek tulajdonosa remnykedhet, hogy rendszmot kap" - rja a Kisalfld cm jsg 1976. jlius 22-i szma Tavasz Lszlra s Tth Andrsra, a Ktuki szakrtire hivatkozva.
Nem hiba remnykedett: hamarosan a Wartburg GT-re (forgalmija szerint: Wartburg 311-0 egyni kup) csavarozhatta az alapknt szolgl 311-es CA 17-97-es azonostjt.
Elkszlt teht az tven lers motorral hajtott, 800 kg-os, s csupn 1160 mm magas kzpmotoros sportkocsi, megkapta a forgalmi engedlyt, de ksztje mgsem volt maradktalanul elgedett. - llandan bevertem a fejem s a knykm: nagyobbra kellett terveznem - emlkszik vissza. Az elhatrozst - mint az a fentiek alapjn sejthet - hamar tett kvette. Maradtak a mszaki alapok, gyorsan elkszlt a buklmpval jellegzetess tett, pirosra fjt, mretesebb karosszria.
A tanr rnak vgre nem kellett a knyke s a feje psgre figyelnie: lvezhette a vezetst. - Nagyon alacsonyan volt a slypont, a kocsitest idomai pedig rendkvl ramvonalasak. A j tfekvsnek ksznheten meg se reztem, ha elment mellettem egy kamion - mesli lelkesen. Nap mint nap hasznlta, elfordult, hogy a Gyr krnyki hfvsban nyitott utat: szles UAZ-kerekeivel letaposta a havat, gy mr kvethettk a tbbiek.
Ngy-t vig jrt a tanr r Wartburg GT-jvel, megfordult vele Csehszlovkiban, Ausztriban is, de aztn megvlt tle. Addig akkora tmeg vette krl, ha megllt vele, hogy alig frt hozz, a szmos jsgcikk kapcsn pedig rengeteg levelet kapott, hogyan kell ilyet csinlni, volt, aki rendelni akart belle - miutn azonban egy fiatalembernek eladta, csak egyszer ltta viszont.
Dong Imre vett egy Ford Caprit, amely megfelelt a "sportkocsibolond" ignyeinek, egyre nehezebb volt azonban a vrosokban parkolni, s ht a mhely rendszeres ltogatsnak hinyt is nehezen viselte a GT-pt - kitallta, hogy trpeautt kszt.

Gyakorlott mozdulatokkal ltott munkhoz: alvz- s vzkeretet hegesztett, MZ-motort szerelt, differencilmvet alkotott. Hamar ksz lett a ktlses mini, m nevet nem, s a jogszablyok vltozsa miatt forgalmi engedlyt sem kapott. A nyolcvanas vek elejn vsrolta meg tle egy desapa a kisfinak.

Azta Dong Imre leptette a mhelyt, mint mondja, nincs mr se kedve, se ereje rkon t ott hegeszteni s kalaplni, anyagi s ms lehetsgek hjn pedig medd dolog lenne arrl beszlgetni, milyen jrmvet szeretne mg csinlni. Mita nyugdjas, hegedket kszt, a szobban dolgozik, amikor kedve van. De bszkn rzi a Wartburg GT-rl s a trpeautrl kszlt fnykpeket, jsgcikkeket.
(Vetern Aut s Motor)
A cikket az albbi cmen tallja az [origo]-ban: http://origo.hu/auto/veteran/20050704valora.html
|
 |