Tlnyomsos prblkozs
2005.06.20. 15:53
Mercedes 10/40/65 Rennwagen
Mint ma az elektronikusan vezrelt fk, olyan technikai klnlegessgnek szmtott a hszas vek elejn a kompresszoros motor az autiparban. Az alkalmazs egyik ttrje a Mercedeseket gyrt Daimler Motoren Gesellschaft volt, az 1923-as cscsmodell pedig az a ktlses sportvltozat, amelybl csupn 25 pldny kszlt. Ezek egyikt Magyarorszgon fedezte fel Ocskay Zoltn.
Leletments
A lapzrta eltti napokat keresssel tltttem. Szerettem volna megtallni azt a kpet, amelyen szerny szemlyem lthat, amint egy kompresszoros Mercedes blokkot tmogatok egy fszerben. A kpet nem talltam meg, s a motor is rgen ms mr.
Valamikor a hetvenes vek vgn trtnt Gyrben. Ott akadtunk r bartaimmal a becses ritkasgra, s nem volt knny meggyzni a tulajdonost, hogy mondjon le a szp llapot ngyhengeresrl. Persze, a pnz miatt volt a huzakods, s remlem, egyszer majd addik alkalom elmeslni a hnapokig tart alkut.
Most legyen annyi elg: nagy nehezen a Volga kombiba tuszkolhattuk a rettenetes mret szpsget. Szljegyzetknt rgztsk, a szovjet teherhordnak ksznheten kerltem az alkalmi rszvnytrsasgba, abban az idben ugyanis egy lomha, de kitart M24-es boldog tulajdonosa voltam.
Aztn az esztergomi Szchenyi tr egyik hznak padlsrl is elkerlt egy kompresszoros Mercedes, a nyolcvanas vekben, ami azrt csnya eljrs a sorstl, mert azon a tren tbb ven t rendeztk a legends esztergomi vetern ralik gyessgi versenyt, s mikzben a bjkat kerlgettk a FIAT Topolink s Adlerek, gazdik nem sejtettk, hogy a fejk felett repked galambok milyen titok tudi.

Ez eddig teht kt kompresszoros Mercedes, a harmadikat kpeinken lthatjk, s mg elkerlhet tbb is, mert Magyarorszgon, trtnetnk idejn, 1924-ben 192 Mercedes autt tartottak nyilvn, s 1924-ben az Aut cm szaklap mr tbb mint tven kompresszoros motor vltozatrl adott szmot. A mrkakpviseletet ellt Brdi Imre rendszeresen hirdette ezeket a tpusokat az jsgokban.
Brdi klnben maga is versenyzett kompresszoros Mercedesszel, pldul a Svb-hegyen, 1923-ban egy msfl literes tpussal llt rajthoz. Mellette mg egy kompresszoros - Kllay Tams nemzetgylsi kpvisel egy Neuschloss-Lichtig trakarosszris modellel - s kt, feltlt nlkli Mercedes is kzdtt a helyezsekrt (Fritz von Zsolnay s rdi Krausz Gyrgy egy-egy hathengeres tpussal).

Ugyanebben az vben, az 1875 kilomter hossz Osztrk-Magyar Trat 49 autbl ll meznyben is tallunk egy kompresszoros Mercedest, mghozz nem akrkivel. Alfred Neubauer, az Ezstnyl-csapat ksbbi kivl vezetje, a Mercedes leend versenyigazgatja lt a 2,6 literes motor 10/40/65 tpus sportkocsi volnja mgtt.
tjt nem ksrte szerencse, a kipufog lelazult, s mivel a versenyszablyok rtelmben a motorhztet felnyitsa a kiesst jelentette, fel kellett adnia a versenyt. S ha mr a magyarorszgi Mercedes-versenyautknl tartunk, emltsk meg, hogy az 1922-es III. Svb-hegyi versenyen Csermely Kroly egy 100 lers replgpmotorral "hzilag" sszeptett Mercedes autval vett rszt.
Replbl temelve
A kompresszor klns mdon a textiliparban szletett. Eredetileg az Amerikai Egyeslt llamok Indiana llamban lv Connersville fonodjnak vzturbinjt szerette volna hatkonyabb tenni Francis s Philander Roots. Szabadalmukat 1860-ban jegyeztettk be, s utna j sokig semmi sem trtnt, hiszen az aut feltallsra mg vrni kellett. De a kompresszor nem jutott el egyenes ton a fonodtl a gpkocsi motorig. Kzbejtt a replgpmotor, s mg inkbb az els vilghbor.
1914-1918 kztt a replgpipar rendkvl gyors technikai fejldst rt el. A mind nagyobb magassgokba emelked replgpek motorjainak, a ritkul leveg miatt cskkent a teljestmnyk, s az ellenszert a feltlt alkalmazsban vltk megtallni. Mivel a nmet hadsereg egyik fontos szlltja volt, a Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) is foglalkozott ilyen ksrletekkel 1916-tl Untertrkheimben, s a fejleszt munkt az alapt fia vezette.
Paul Daimler akkoriban a mszaki igazgati szkben lt. Klnbz feltltkkel prblkoztak, s vgl gy talltk, hogy az angol Roots cg centrifuglkompresszora a legalkalmasabb.
A hbor utn a ksrletezs autmotorokkal folytatdott, mert a bkeszerzds erteljesen korltozta egyebek mellett a replssel sszefgg gyrtst is a vesztes hatalmak orszgaiban. Elszr a csszszelepes, Knight-rendszer motorral vgeztek mrseket, de a tlmelegedsre nem talltak megoldst.
Ekkor ttrtek a hagyomnyos szelepes konstrukcira. Elszr a 7273 ccm-es, hathengeres, replgpek szmra kifejlesztett, 95 lers erforrst kezdtk tdolgozni, s ellttk egy Roots kompresszorral. Ezzel az ismeretlen teljestmny motorral Paul Daimler munkatrsa, Max Sailer 1921-ben rajthoz llt a korszak egyik leghresebb traversenyn, a Targa Florin. A kvetkez vben mr gyztesen rt clba a nevezetes futamon.

Hamarosan elkszlt azutn egy kis, ngyhengeres, 2,6 literes motor is, V-alakban elhelyezett fgg szelepekkel, fell fekv vezrtengellyel, amelyet a motor elejn lv tengelylyel, szghajts kzbeiktatsval mozgattak. A hengerek egyenknt kln lltak, ami abban az idben mr elg avtt eljrsnak szmtott, a htst egy kzs lemezkpeny alkalmazsval, folyadkkal oldottk meg.
Kszlt egy kisebb, 1,5 literes verzi is. Az elbbi 45 lers, az utbbi 25 lers volt. Mindkt motort 1921-ben kezdtk autba szerelni, a nagykznsg a szeptemberben rendezett Berlini Autkilltson ismerhette meg ket, de mint 6/20 s 10/35 tpusokat, kompresszor nlkl.
A feltlts motorok szriagyrtsa 1923 tavaszn kezddtt, 1924-ben folytatdott, majd hirtelen abbamaradt, s jttek az j cscsmodellek, a 15/70/100 s a 24/100/140, de ezek mr hathengeres konstrukcival. A vlts htterben tbb ok is meghzdhat, egy fontos magyarzat mindenkpp emltst rdemel.
1924-ben a DMG technikai igazgati posztjt Paul Daimler tadta Ferdinand Porschnek. A ngyhengeres, kompresszoros motorok fejlesztsnek lelltsa mr Porsche dntse volt. Felteheten, mert jl ismerte ezeknek az erforrsoknak a htrnyait, gy gondolta, a kompresszor hasznlata csak a luxusmodelleknl s a versenygpeknl indokolt, s ha nagyobb teljestmnyre van szksg, clszer egy hathengeresbl kiindulni. A 10/40/65 modellbl csupn 25 pldny kszlt, s ugyanennyit gyrtottak az 1,5 literes 6/25/65 modellbl is.
Nyomst a kaznra
A Mercedes-konstruktrei a kompresszort a motor els vgbe, a ht mgtti rszen helyeztk el. A feltlt a levegt egy hossz csvn keresztl szvhatja a kipufog-leml csveit krllel borts all, s ugyaninnen a karburtorhoz is megy egy cs, teht norml zemben a porlaszt is kaphat az elmelegtett levegbl.
A kompresszor nem llandan forog, csak akkor indul meg, ha a vezet a gzpedlt mlyre nyomva bekapcsolja. Ebben az esetben a tlnyomsos leveg beprseldik a karburtorba. Ebbl termszetesen bonyodalmak addnak, hiszen a tbb leveghz tbb zemanyagot is kell rendelni, hogy a keverk megfelel maradjon.
Ennek megoldsrl a korabeli szakirodalom hallgat, az Aut cm lap 1923-ban azt lltja: "a benzinvezets szablyozva van, gy, hogy nem fordulhat el az az eset, hogy a nyomsklnbsgek folytn a keverk szegnyebb lesz". Msknt ltja mindezt a restaurtor, Kisapti Istvn, aki sokat bajldott a karburtor beszablyozsval, mire megtallta azt a megoldst, amellyel a motor kell mennyisg zemanyagot kapott a kompresszor bekapcsolsa utn is.
Amikor a Roots "fv" dolgozni kezd, egy tvlt szelep lezrja a karburtor levegbeml csvt, s megnyit egy msik csvet, amely a kompresszortl rkez levegt fogadja. Ilyenkor bekapcsol egy benzinszivatty is, mert a karburtorban kialakul tlnyoms miatt a benzin sem tudna bejutni a porlasztba. A kompresszor 1:3 arny tttellel forog, teljes gzon kzel 9000/min. a fordulatszma, ez meglehetsen nagy ignybevtel.
A kpeinken lthat ktlses Rennwagen-vltozatrl nem sokat rt a korabeli sajt, abban sem lehetnk biztosak, hogy ilyen felptmnnyel volt-e szerelve az a kompresszoros versenykocsi, amellyel 1923-ban Alfred Neubauer rajthoz llt az Osztrk-Magyar Traton.
Ebbl a vltozatbl a Magyarorszgon ptetten kvl mg egy ismert, amely a stuttgarti Mercedes-Benz mzeumban tulajdona. Trtnetrl k sem tudnak sokat, legalbbis megkeressnk nyomn csupn ismert tnyekrl adtak szmot.
Kisapti Istvntl hallottuk, hogy a Rennwagen-vltozat teljesen az 1,5 literes, illetve a nagyobb versenyaut nyomn plt, csak a motorjt kapta a tratpustl. Igazi versenymodellrl van sz, amelynek karosszriavza fbl kszlt, s arra alumniumlemez borts kerlt.
A kocsi teljestmnyrl csak jt lehet mondani, br mg tlies idben tettem prbra, s gy azt sem bntam, hogy a vgsebessg mrse elmaradt. A vezet s az utas eltt hzd alacsony szlvd veg leginkbb a bogarak ellen nyjt nmi vdelmet, a leveg szinte vltozatlan lendlettel bukik t rajta, sajnltam is, hogy motorosszemveg nlkl vllaltam az utazst.
A megprbltatsok azonban a beszllskor megkezddnek, nem knny ugyanis az alacsony lsekben helyet foglalni. Nyurga s hajlkony utasok akr ki is hagyhatjk a kis oldalajtt a bels koreogrfijbl, k majd akkor szenvednek, ha a lbukat kell behajtogatni a hossznak nem mondhat padllemez fl.
Knyelmkrl pedig komoly gondoskods esett, az utasls arasznyival htrbb van, mint a vezet. Menet kzben termszetesen a legfbb attrakci a kompresszor bekapcsolsa, amit ers, sivt hang ksr, a jrm pedig nekildul, ha nem is olyan vehemencival, mint egy mai 200 Kompressor, de becsletes lendlettel.
Mrkavlsg
Nmetorszg az 1920-as vek elejn rendkvl rossz gazdasgi helyzetben volt. Az inflci minden elkpzelst fellmlt. Mindez mg a hbors kikltekezs eredmnye volt elssorban. 1914-ben egy dollrrt 4,20 mrkt adtak, 1919-ben mr 62 mrkt, 1923 derekn pedig mr 354 mrkt rt egy dollr.
1923 oktberre a nmet mrka teljesen elrtktelenedett. Ferry Porsche rja knyvben: "Egyik nap 10 milli mrkrt vsroltam egy villamosjegyet az iskolba menet. Ez elg volt az odautazshoz, de mire hazaindultam, mr sokkal tbbe kerlt a jegy, gy gyalog kellett tnak indulnom".
A 10/40/65 jelzs Mercedes ra az j birodalmi mrka bevezetse utn a Tourer kivitelben 19500 mrka volt. A ktlses rrl nem maradt fenn beszmol, ennek pedig az lehet az oka, hogy ezeket az autkat csak a gyri versenyzk vezethettk, s esetleg nhny bennfentes, a cg trzsvevje kapott lehetsget arra, hogy tekintlyes sszeg ellenben beprselje magt a hossz kormnyrd mg.
Adztatott lerk
Szmos antik s vintage aut tpusneve meglehetsen bonyolult, mert a szmozsnl egy adkategrit is feltntettek. Az gynevezett adler Magyarorszgon is hasznlatban volt. Nmetorszgban, 1906-ban vezettk be a hbors kszlds kltsgeinek fedezsre, s 1928-ig hasznltk ebben a formban.
Egy adlert 261,8 cm3 hengerrtartalom utn szmtottak, gy kerlt teht a 2614 cm3-es Mercedes motor a 10 adlers kategriba. A tpusnv kvetkez szma, a 45 a kompresszor nlkli legnagyobb teljestmnyre utal, a 60-as szm pedig a kompresszor bekapcsolsa utn add legnagyobb nvleges teljestmnyt jelzi.
Mszaki adatok
Tpus. Mercedes 10/40/65
Motor. Ngyhengeres, soros, folyadkhtses, benzinmotor. Fellszelepelt, fellvezrelt (ohc). Furat 80 mm, lket 130 mm. sszlkettrfogat 2614 cm3. Hrom helyen csapgyazott ftengely. Legnagyobb teljestmny 40 LE, kompresszorral 65 LE 2400/2800/min. Pallas rendszer karburtor, Roots centrifugl kompresszor. Bosch mgnesgyjts. 12 V-os elektromos rendszer. Csszarmaturs Bosch indtmotor. Zeiss fnyszrk.
Ertvitel. Ngyfokozat, kzi kapcsols vltm, brknuszos tengelykapcsol.
Felpts. Alvzas konstrukci, ell s htul flelliptikus laprugkkal. Csavarorss-csavaranys kormnygp. Ngykerk-fk, rgztfk a hts kerkre hat.
Mretek, tmegek. Hosszsg 4350 mm, szlessg 1700 mm, magassg 2020 mm, tengelytv 2650 mm, nyomtv 1320 mm. Sajt tmeg 800 kg. zemanyag-tartly 65 l. Gumimret 4,75-5,20.
Legnagyobb sebessg. 130 km/h.
(Vetern Aut s Motor)
|