audi-farkas
Kp
 
Egyesletek Klubbok
 
Audi super
 
Vetern aut
 
Vizsgztats
 
Old sport
 
Killtsok
 
Interj
 
Hreink
Hreink : Tlnyomsos prblkozs

Tlnyomsos prblkozs

  2005.06.20. 15:53

Mercedes 10/40/65 Rennwagen

Mint ma az elektronikusan vezrelt fk, olyan technikai klnlegessgnek szmtott a hszas vek elejn a kompresszoros motor az autiparban. Az alkalmazs egyik ttrje a Mercedeseket gyrt Daimler Motoren Gesellschaft volt, az 1923-as cscsmodell pedig az a ktlses sportvltozat, amelybl csupn 25 pldny kszlt. Ezek egyikt Magyarorszgon fedezte fel Ocskay Zoltn.



Leletments

forrs: Vetern Aut s MotorA lapzrta eltti napokat keresssel tltttem. Szerettem volna megtallni azt a kpet, amelyen szerny szemlyem lthat, amint egy kompresszoros Mercedes blokkot tmogatok egy fszerben. A kpet nem talltam meg, s a motor is rgen ms mr.

Valamikor a hetvenes vek vgn trtnt Gyrben. Ott akadtunk r bartaimmal a becses ritkasgra, s nem volt knny meggyzni a tulajdonost, hogy mondjon le a szp llapot ngyhengeresrl. Persze, a pnz miatt volt a huzakods, s remlem, egyszer majd addik alkalom elmeslni a hnapokig tart alkut.

Most legyen annyi elg: nagy nehezen a Volga kombiba tuszkolhattuk a rettenetes mret szpsget. Szljegyzetknt rgztsk, a szovjet teherhordnak ksznheten kerltem az alkalmi rszvnytrsasgba, abban az idben ugyanis egy lomha, de kitart M24-es boldog tulajdonosa voltam.

Aztn az esztergomi Szchenyi tr egyik hznak padlsrl is elkerlt egy kompresszoros Mercedes, a nyolcvanas vekben, ami azrt csnya eljrs a sorstl, mert azon a tren tbb ven t rendeztk a legends esztergomi vetern ralik gyessgi versenyt, s mikzben a bjkat kerlgettk a FIAT Topolink s Adlerek, gazdik nem sejtettk, hogy a fejk felett repked galambok milyen titok tudi.

Ez eddig teht kt kompresszoros Mercedes, a harmadikat kpeinken lthatjk, s mg elkerlhet tbb is, mert Magyarorszgon, trtnetnk idejn, 1924-ben 192 Mercedes autt tartottak nyilvn, s 1924-ben az Aut cm szaklap mr tbb mint tven kompresszoros motor vltozatrl adott szmot. A mrkakpviseletet ellt Brdi Imre rendszeresen hirdette ezeket a tpusokat az jsgokban.

Brdi klnben maga is versenyzett kompresszoros Mercedesszel, pldul a Svb-hegyen, 1923-ban egy msfl literes tpussal llt rajthoz. Mellette mg egy kompresszoros - Kllay Tams nemzetgylsi kpvisel egy Neuschloss-Lichtig trakarosszris modellel - s kt, feltlt nlkli Mercedes is kzdtt a helyezsekrt (Fritz von Zsolnay s rdi Krausz Gyrgy egy-egy hathengeres tpussal).

Ugyanebben az vben, az 1875 kilomter hossz Osztrk-Magyar Trat 49 autbl ll meznyben is tallunk egy kompresszoros Mercedest, mghozz nem akrkivel. Alfred Neubauer, az Ezstnyl-csapat ksbbi kivl vezetje, a Mercedes leend versenyigazgatja lt a 2,6 literes motor 10/40/65 tpus sportkocsi volnja mgtt.

tjt nem ksrte szerencse, a kipufog lelazult, s mivel a versenyszablyok rtelmben a motorhztet felnyitsa a kiesst jelentette, fel kellett adnia a versenyt. S ha mr a magyarorszgi Mercedes-versenyautknl tartunk, emltsk meg, hogy az 1922-es III. Svb-hegyi versenyen Csermely Kroly egy 100 lers replgpmotorral "hzilag" sszeptett Mercedes autval vett rszt.


Replbl temelve

A kompresszor klns mdon a textiliparban szletett. Eredetileg az Amerikai Egyeslt llamok Indiana llamban lv Connersville fonodjnak vzturbinjt szerette volna hatkonyabb tenni Francis s Philander Roots. Szabadalmukat 1860-ban jegyeztettk be, s utna j sokig semmi sem trtnt, hiszen az aut feltallsra mg vrni kellett. De a kompresszor nem jutott el egyenes ton a fonodtl a gpkocsi motorig. Kzbejtt a replgpmotor, s mg inkbb az els vilghbor.

1914-1918 kztt a replgpipar rendkvl gyors technikai fejldst rt el. A mind nagyobb magassgokba emelked replgpek motorjainak, a ritkul leveg miatt cskkent a teljestmnyk, s az ellenszert a feltlt alkalmazsban vltk megtallni. Mivel a nmet hadsereg egyik fontos szlltja volt, a Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) is foglalkozott ilyen ksrletekkel 1916-tl Untertrkheimben, s a fejleszt munkt az alapt fia vezette.

Paul Daimler akkoriban a mszaki igazgati szkben lt. Klnbz feltltkkel prblkoztak, s vgl gy talltk, hogy az angol Roots cg centrifuglkompresszora a legalkalmasabb.

A hbor utn a ksrletezs autmotorokkal folytatdott, mert a bkeszerzds erteljesen korltozta egyebek mellett a replssel sszefgg gyrtst is a vesztes hatalmak orszgaiban. Elszr a csszszelepes, Knight-rendszer motorral vgeztek mrseket, de a tlmelegedsre nem talltak megoldst.

Ekkor ttrtek a hagyomnyos szelepes konstrukcira. Elszr a 7273 ccm-es, hathengeres, replgpek szmra kifejlesztett, 95 lers erforrst kezdtk tdolgozni, s ellttk egy Roots kompresszorral. Ezzel az ismeretlen teljestmny motorral Paul Daimler munkatrsa, Max Sailer 1921-ben rajthoz llt a korszak egyik leghresebb traversenyn, a Targa Florin. A kvetkez vben mr gyztesen rt clba a nevezetes futamon.

Hamarosan elkszlt azutn egy kis, ngyhengeres, 2,6 literes motor is, V-alakban elhelyezett fgg szelepekkel, fell fekv vezrtengellyel, amelyet a motor elejn lv tengelylyel, szghajts kzbeiktatsval mozgattak. A hengerek egyenknt kln lltak, ami abban az idben mr elg avtt eljrsnak szmtott, a htst egy kzs lemezkpeny alkalmazsval, folyadkkal oldottk meg.

Kszlt egy kisebb, 1,5 literes verzi is. Az elbbi 45 lers, az utbbi 25 lers volt. Mindkt motort 1921-ben kezdtk autba szerelni, a nagykznsg a szeptemberben rendezett Berlini Autkilltson ismerhette meg ket, de mint 6/20 s 10/35 tpusokat, kompresszor nlkl.

A feltlts motorok szriagyrtsa 1923 tavaszn kezddtt, 1924-ben folytatdott, majd hirtelen abbamaradt, s jttek az j cscsmodellek, a 15/70/100 s a 24/100/140, de ezek mr hathengeres konstrukcival. A vlts htterben tbb ok is meghzdhat, egy fontos magyarzat mindenkpp emltst rdemel.

1924-ben a DMG technikai igazgati posztjt Paul Daimler tadta Ferdinand Porschnek. A ngyhengeres, kompresszoros motorok fejlesztsnek lelltsa mr Porsche dntse volt. Felteheten, mert jl ismerte ezeknek az erforrsoknak a htrnyait, gy gondolta, a kompresszor hasznlata csak a luxusmodelleknl s a versenygpeknl indokolt, s ha nagyobb teljestmnyre van szksg, clszer egy hathengeresbl kiindulni. A 10/40/65 modellbl csupn 25 pldny kszlt, s ugyanennyit gyrtottak az 1,5 literes 6/25/65 modellbl is.


Nyomst a kaznra

A Mercedes-konstruktrei a kompresszort a motor els vgbe, a ht mgtti rszen helyeztk el. A feltlt a levegt egy hossz csvn keresztl szvhatja a kipufog-leml csveit krllel borts all, s ugyaninnen a karburtorhoz is megy egy cs, teht norml zemben a porlaszt is kaphat az elmelegtett levegbl.

A kompresszor nem llandan forog, csak akkor indul meg, ha a vezet a gzpedlt mlyre nyomva bekapcsolja. Ebben az esetben a tlnyomsos leveg beprseldik a karburtorba. Ebbl termszetesen bonyodalmak addnak, hiszen a tbb leveghz tbb zemanyagot is kell rendelni, hogy a keverk megfelel maradjon.

Ennek megoldsrl a korabeli szakirodalom hallgat, az Aut cm lap 1923-ban azt lltja: "a benzinvezets szablyozva van, gy, hogy nem fordulhat el az az eset, hogy a nyomsklnbsgek folytn a keverk szegnyebb lesz". Msknt ltja mindezt a restaurtor, Kisapti Istvn, aki sokat bajldott a karburtor beszablyozsval, mire megtallta azt a megoldst, amellyel a motor kell mennyisg zemanyagot kapott a kompresszor bekapcsolsa utn is.

Amikor a Roots "fv" dolgozni kezd, egy tvlt szelep lezrja a karburtor levegbeml csvt, s megnyit egy msik csvet, amely a kompresszortl rkez levegt fogadja. Ilyenkor bekapcsol egy benzinszivatty is, mert a karburtorban kialakul tlnyoms miatt a benzin sem tudna bejutni a porlasztba. A kompresszor 1:3 arny tttellel forog, teljes gzon kzel 9000/min. a fordulatszma, ez meglehetsen nagy ignybevtel.

A kpeinken lthat ktlses Rennwagen-vltozatrl nem sokat rt a korabeli sajt, abban sem lehetnk biztosak, hogy ilyen felptmnnyel volt-e szerelve az a kompresszoros versenykocsi, amellyel 1923-ban Alfred Neubauer rajthoz llt az Osztrk-Magyar Traton.

Ebbl a vltozatbl a Magyarorszgon ptetten kvl mg egy ismert, amely a stuttgarti Mercedes-Benz mzeumban tulajdona. Trtnetrl k sem tudnak sokat, legalbbis megkeressnk nyomn csupn ismert tnyekrl adtak szmot.

Kisapti Istvntl hallottuk, hogy a Rennwagen-vltozat teljesen az 1,5 literes, illetve a nagyobb versenyaut nyomn plt, csak a motorjt kapta a tratpustl. Igazi versenymodellrl van sz, amelynek karosszriavza fbl kszlt, s arra alumniumlemez borts kerlt.

A kocsi teljestmnyrl csak jt lehet mondani, br mg tlies idben tettem prbra, s gy azt sem bntam, hogy a vgsebessg mrse elmaradt. A vezet s az utas eltt hzd alacsony szlvd veg leginkbb a bogarak ellen nyjt nmi vdelmet, a leveg szinte vltozatlan lendlettel bukik t rajta, sajnltam is, hogy motorosszemveg nlkl vllaltam az utazst.

A megprbltatsok azonban a beszllskor megkezddnek, nem knny ugyanis az alacsony lsekben helyet foglalni. Nyurga s hajlkony utasok akr ki is hagyhatjk a kis oldalajtt a bels koreogrfijbl, k majd akkor szenvednek, ha a lbukat kell behajtogatni a hossznak nem mondhat padllemez fl.

Knyelmkrl pedig komoly gondoskods esett, az utasls arasznyival htrbb van, mint a vezet. Menet kzben termszetesen a legfbb attrakci a kompresszor bekapcsolsa, amit ers, sivt hang ksr, a jrm pedig nekildul, ha nem is olyan vehemencival, mint egy mai 200 Kompressor, de becsletes lendlettel.


Mrkavlsg

Nmetorszg az 1920-as vek elejn rendkvl rossz gazdasgi helyzetben volt. Az inflci minden elkpzelst fellmlt. Mindez mg a hbors kikltekezs eredmnye volt elssorban. 1914-ben egy dollrrt 4,20 mrkt adtak, 1919-ben mr 62 mrkt, 1923 derekn pedig mr 354 mrkt rt egy dollr.

1923 oktberre a nmet mrka teljesen elrtktelenedett. Ferry Porsche rja knyvben: "Egyik nap 10 milli mrkrt vsroltam egy villamosjegyet az iskolba menet. Ez elg volt az odautazshoz, de mire hazaindultam, mr sokkal tbbe kerlt a jegy, gy gyalog kellett tnak indulnom".

A 10/40/65 jelzs Mercedes ra az j birodalmi mrka bevezetse utn a Tourer kivitelben 19500 mrka volt. A ktlses rrl nem maradt fenn beszmol, ennek pedig az lehet az oka, hogy ezeket az autkat csak a gyri versenyzk vezethettk, s esetleg nhny bennfentes, a cg trzsvevje kapott lehetsget arra, hogy tekintlyes sszeg ellenben beprselje magt a hossz kormnyrd mg.

Adztatott lerk

Szmos antik s vintage aut tpusneve meglehetsen bonyolult, mert a szmozsnl egy adkategrit is feltntettek. Az gynevezett adler Magyarorszgon is hasznlatban volt. Nmetorszgban, 1906-ban vezettk be a hbors kszlds kltsgeinek fedezsre, s 1928-ig hasznltk ebben a formban.

Egy adlert 261,8 cm3 hengerrtartalom utn szmtottak, gy kerlt teht a 2614 cm3-es Mercedes motor a 10 adlers kategriba. A tpusnv kvetkez szma, a 45 a kompresszor nlkli legnagyobb teljestmnyre utal, a 60-as szm pedig a kompresszor bekapcsolsa utn add legnagyobb nvleges teljestmnyt jelzi.


Mszaki adatok

Tpus. Mercedes 10/40/65

Motor. Ngyhengeres, soros, folyadkhtses, benzinmotor. Fellszelepelt, fellvezrelt (ohc). Furat 80 mm, lket 130 mm. sszlkettrfogat 2614 cm3. Hrom helyen csapgyazott ftengely. Legnagyobb teljestmny 40 LE, kompresszorral 65 LE 2400/2800/min.  Pallas rendszer karburtor, Roots centrifugl kompresszor. Bosch mgnesgyjts. 12 V-os elektromos rendszer. Csszarmaturs Bosch indtmotor. Zeiss fnyszrk.

Ertvitel. Ngyfokozat, kzi kapcsols vltm,  brknuszos tengelykapcsol.

Felpts. Alvzas konstrukci, ell s htul flelliptikus laprugkkal. Csavarorss-csavaranys kormnygp. Ngykerk-fk, rgztfk a hts kerkre hat.

Mretek, tmegek. Hosszsg 4350 mm, szlessg 1700 mm, magassg 2020 mm, tengelytv 2650 mm, nyomtv 1320 mm. Sajt tmeg 800 kg. zemanyag-tartly 65 l.  Gumimret 4,75-5,20.

Legnagyobb sebessg. 130 km/h.

(Vetern Aut s Motor)

 
Nvjegy

Farkas Jnos

Audi Super 90 restaurtor

Miskolc

Krt u. 4.

tel: 70/4532599

E-mail: farkas.janos2@chello.hu

 
tvonal tervez
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
ra
 
Naptr
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Szerkesztnek
 
Zene
 

ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168