audi-farkas
Kp
 
Egyesletek Klubbok
 
Audi super
 
Vetern aut
 
Vizsgztats
 
Old sport
 
Killtsok
 
Interj
 
Hreink
Hreink : Visszapillant

Visszapillant

  2004.11.29. 10:56

rdekes !

2003. 6

lltlag mr Daguerre is retuslgatta a fotit j ktszz vvel ezelõtt, ezrt nem is csoda, hogy kpi trkkket sem a digitlis nyomdai feldolgozs trhdtsa ta kezdte alkalmazni az auts sajt. Szorgos ecsetvonsok hatsra a kivl Audik, mint ez a 60-as is, pldul mr a hatvanas vekben felrppentek a tkrsima Autobahn aszfaltjrl. A megolds mg bjosan kezdetleges, a lebegõ aut kerekeit nem prgettk meg Photoshoppal, ezrt a jrmû llni ltszik a levegõben. Azta az ilyen kpeket profin elõ lehet lltani egy tjkp s egy statikus autfot egybeillesztsvel, a mozgsok kellõ rzkeltetse rdekben a httr s az egyb mozg elemek elmossval. Igen, manapsg is alkalmaznak szmtgpes trkkket, nemcsak az Audinl. A technika fejlõdse azonban azt eredmnyezte, hogy ezeket a manipulcikat csak az igazn lesszemûek veszik szre. Pldnak okrt lapozzanak vissza e szmunk cmoldalra. Ugye elsõre semmi klns nem tûnik fel rajta? S az apr csals alaposabb szemrevtelezs utn is titok maradna, de most leleplezzk: az Accord httre egy msik kprõl szrmazik.


2003. 5

Fles-rejtvnyjtk kvetkezik: ki, hnyfle dgs, hetvenes vekbeli kellket tud felfedezni ezen a kanyarba remekl betett Zsigulin? Elszr is ott vannak azok a Cibi-kupakos kdlmpk, hogy a legfeltûnbbekkel kezdjk. Kzttk figyelnek a szgletes szrfnyek, amelyeken viszont nincs kupak – soha nem lehet tudni, mikor borul be etap kzben az gbolt, amikor jl jhet az a nhny extra lux. Versenyen vagyunk, teht az autt a hozzrt gazda alaposan kiknnytette, hiszen mind a ngy dsztrcsa hinyzik. Aztn meg az ablaktrlrl sem maradhattak el az ablaktrlt az vegre fokozott ervel rszort mûanyag laptkk – a men sofrk ezzel jeleztk a mazsolknak, hogy tvenkettes lb pihen m a hossz pedlon. Az utastrben felfedezhetnk tovbb lsre hzott fejtmaszt, mûszerfalra csavarozott Motortestert s fordulatszmmrt, s az olaszoktl tvett kbteszkz, az ereszre csiptetett ostorantenna sem hinyzik. Hogy optikai tuning is legyen, az aut hosszn fekete, fnyezett sv hzdik vgig. S ne feledkezznk meg a hajdan a legnagyobb irigysget kivlt elemekrl – a kocsin ell s htul Fiat-felirat van, ugyanis nem VAZ 2102-es, hanem torini 124-es. Mr az utols szribl, amikor az olaszok is nagy lkhrtbabkat s sllyesztett kilincseket alkalmaztak, mg szakembereknek is lehetetlenn tve az azonostst ezzel.


2003. 4

A sarkon tl mr vrjk az ber zsaruk, hogy leflelhessk a mersz kiscsvt, aki pp stt terveket szvget a papa sportkocsijnak elktsre. Persze, ahogy a verda nem tlagos, futszalagrl menesztett pldny, gy a kiscsv sem akrki. Elõbbi egy Fiat Balilla Sport, amely klnleges vonalait annak ksznheti, hogy maga a Mester, Battista Farina tervezte az idomait sajt kezûleg. Utbbi pedig Battista Farina des fiacskja, s ezen az 1939-ben kszlt kpen ppen 13 ves. Mr akkor tudta, vagy legalbbis rezte, hogy egsz letn t szoros kapcsolat fûzi majd az autkhoz, taln ezrt is lt be oly szvesen a garzs mlyn fltve õrztt sportkocsiba. Mivel a papt Itlia leghresebb karosszriaptõjeknt tartottk szmon akkoriban, az ifj Sergio valsznûleg lmodni sem mert volna arrl, hogy a nevt mr nem csupn Olaszorszgban rebegik htattal a szp kocsik szerelmesei, hanem egy vilg autiparnak prominens szemlyisgei llnak majd sorban irodja elõtt, remnykedve abban, hogy a titkrnõ vgre bebocstja õket, hogy megrendelhessenek egy formatervet a Pininfarina stditl. Egy pillanatra trjnk vissza a zsarukhoz: nem tudjuk, hogy elcsptk-e Farina juniort, de ha igen, vtizedekkel ksõbb valsznûleg rzsasznbe hajl sztorit kerektettek a brsgols rszletei kr.


2003. 3

Egy orszg egy emberknt ingatta volna a fejt arra a kijelentsre egykoron, ha valamely tudatlan eurpai azt merte volna lltani, hogy a kpen lthat aut egy Opel Kadett C. Mivel a szban forg orszg lakossga elkpeszt szorgalmassgn fell minden hatron tlmen udvariassgrl hres, ezrt a tudlkos vendget nem ngyeltk volna fel egy jobbfajta szamurjkarddal, de mg csak barackot sem nyomtak volna a fejre, st, egyenesen blogattak s mosolyogtak volna az ostoba kijelentsre. E tbb mint szzmillis orszg npe vtizedeken t Isuzu Geminiknt ismerte a szmunkra Opelknt beazonosthat jrmûvet. Akkoriban a japnoknl nem volt divat az utazs, amelyikk vletlenl Eurpba tvedt, az is felfel, az Eiffel-toronyra, a Westminster Abbey-re, a Colosseum falra csattogtatta Yaschicjt. Mit is rdekelte volna t a nyamvadt, 52, meg 60 literes motorral fut Kadett. Hiszen a Gemini legvrszegnyebb vltozata is 94-et, a szria derkhada 100-at, az ersebb kivitelek pedig 110 lert mozgstottak a hzi fejlesztsû Isuzumotorbl. Utbbiak tbbet, mint a Kadett legends GT/E-kivitele, amely csupn 105-tel szllt ringbe. Az Isuzu ma mr nem gyrt szemlyautt, csak terepjrt s teherkocsit, az Opel az egyik legnagyobb eurpai mrka. Mindkett GM-tulajdon volt a kp elkszltekor, 1977-ben.


2003. 2

Az ezerves pz a birkanyjakat les szemmel figyelõ psztor, de a fundamentum mr nem az õsktõl szrmaz dupla csoms perzsaszõnyeg, hanem hamistatlan untertrkheimi acl. No igen, az arabok s a Mercedesek kztti eltphetetlen szerelmi ktelk valamikor mr a hatvanas vek elejn szvõdni kezdett, s azta is lngol. Akit nem rdekelnek az tven vnl rgebbi Benzek, viszont rajong a valamivel fiatalabb csillagos oldtimerekrt, annak csekly kielglst nyjtanak az eurpai mzeumokban killtott, steril, statikus, agyonrestaurlt autcsodk. Sokkal izgalmasabbak lehetnek szmra Bejrt, Bagdad, Amman vagy Tripoli Mercedesei, amelyek vtizedek ta, sok milli kilomterrel a htuk mgtt, jra meg jra kikalaplt, lmpjukat s dsztseiket vesztett karosszrikkal ma is aktv rsztvevõi a forgalomnak. Nem vletlenl ppen ennyi idõsek az reg arab-Benzek: a vilg krlbell tven ve szorul r a Kzel-Kelet olajtartalkaira, s az araboknak is azta van pnzk ilyen kocsikra. Mg j, hogy kzben leszoktak a rgebben szintn npszerû amerikai kocsikrl s inkbb nmet autrt rajonganak – mostanban bizony akadozna az alkatrsz-utnptls. Vagy mgsem? Hiszen a Mercedes-cseredarabokat is maguk farigcsljk…


2003. 1

Ugye ismerik a Mercedes-Benz autkat? s tudjke mirt van nõi nevk e szp jrmûveknek? No nem azrt, hogy a mrkarajong apukknak knnyebb legyen a nvvlaszts, ha lnyuk szletik. De Karl Benznek, az elsõ automobil elksztõjnek, valamint a mrkanv msik felrt felelõs konstruktõrnek sem volt Mercedes nevû nõrokona. Ironikusan: Benzknek sohasem volt Mercedesk. Annak a bizonyos nvad Mercedesnek Jellinek volt a tisztessges csaldneve, desapja, a nagy szakll Emil pedig a szzadforduln az Osztrk–Magyar Monarchia nizzai nagykvete volt. rendelt 1900-ban egy teljesen j konstrukcij autt a Daimler cgtõl, mely kocsi sikert sikerre halmozott az 1901-es autversenyeken, s egy csapsra hress tette a mrkt. Karl Benz s Gottlieb Daimler soha nem tallkoztak az letben, cgeik is csak 1924-ben egyesltek. Mercedes Jellinekrõl nem sokat tudunk, a gazdag desapa biztosan jl adta frjhez s sok szp gyermeke szletett. Tbbet tudunk a hgrl, Andre Jellinek-Mercedesrõl, aki kszni szpen, most 96 vesen is jl van, s szorgalmasan ltogatja az jabb cgegyeslsek ta immr DaimlerChryslernek nevezett cg protokollris rendezvnyeit. az a kpen, Prof. Jrgen Hubbert mellett, balra.


2002. 26

Micsoda aranyos bohcok! – gondolta a kp bal szln ll Margerita, amikor rjtt, mirt tolong oly sok frfi Buenos Airesnek e klvrosi utcjban. Kis termete miatt a hts sorbl nem lthatta, hogy a menetoszlopot vezet aut milyen feliratot hordoz a szlvdjn, br amgy sem mondott volna szmra semmit a „Michelin” nv. Micsoda idtlen maskara! Mg j, hogy senki nem ismer fel benne – vlekedett a kocsi anyslsben kkadoz Antonio y Corsa Terrafuentes, aki 1920 ta, azaz akkor mr hrom ve az argentin importr cg tulajdonosa volt. Ha nem lett volna tezer hektr szp legelje, a rajta legel, jl tejel tehncsordval, bizony felkopott volna az lla, mert a gumik nem fogytak. Npszerûst akcit indtott ht, csak arra nem kszlt, hogy milyen veszettl viszket majd a lapockja a jelmezben.
Na ilyen gumit sem teszek az autmra! – hatrozta el a kp als szln ppen tvozni kszl Juan Pereira. Ha ezeknek ennyi kidoblni val pnzk van, hogy felvonulsokat tudnak rendezni a fvrosban, biztosan risi profittal dolgoznak – hozta megfellebbezhetetlen tlett.
Szerencsre kevesen gondolkodtak Pereirhoz hasonlan, ezrt Terrafuentes r zlete szpen felfutott. Margerita pedig lete vgig nem tudta meg, hogy a lnykorban ltott hurkaember s ksbbi autjnak gumija kztt mifle sszefggs ll fenn.


2002. 24

Manapsg mr a nzõkznsg sem merszkedik a raliversenyek kzelbe olyan autval, mint a kpen egy szp repls kzben lekapott versenygp. A kocsi mrkajelzst stilizlt formban ugyan jl kpviseli a ngy, kr alak kdfnyszr-szrfny egyttes, hiszen Audirl van ppen sz, de ezenkvl nagyjbl csak a bukcsõ, a kt apr lgterelõ, no meg nmi jindulattal a fnyezsre rakdott sr s a lehajtott napellenzõk kpviselik a tuningot. Lemezfelnivel, krmozott lkhrtval azonban mr a nyolcvanas vekben sem igen lehetett tallkozni a Voln SC Zsiguli-VFTS raligpein. A fnykpezõgp elcsattansakor mg bõven a quattro-korszak elõtt jrunk teht, az idõ nagyjbl a hetvenes vek kzepe, ami azt jelenti, hogy ez az elsõ szris 80 GT mg szigoran elsõkerk- hajtsos volt s szz lerõs szriamotor kpviselte a vadtshoz az alapot, amely hosszas munklatok utn is legfeljebb, ha szzharminc lerõt prselt ki magbl. Viccesnek tûnhet ma ez a sznvonal, de a kzel egymteres ugrs bizonytja, hogy lerõk s lgterelõ idomok ide, vagy oda, a raliversenyzs negyed szzaddal ezelõtt ppolyan felemelõ rzs volt, mint most, 2002-ben.


2002. 23

Valahol a tvolban, ott fnylik a dicsõsg. A versenyzõ, a mrk, az orszg, a birodalom. Idefel megvolt a 429,9 km/h, megmrtk, hitelestettk, mr csak visszafel kellene megismtelni. Alig egy tucat kilomter az egsz, utna a vilg az egekbe emeli majd Bernd Rosemeyert, az Auto-Uniont, Nmetorszgot, a Harmadik Birodalmat. Noha a nevkre senki sem emlkszik majd, azok heten ott, akik a rekordautt toljk ppen, este elmondhatjk a kocsmai haveroknak, hogy nlklk nem jtt volna ltre az j cscs. Hatszz lerõ vlt fel a tizenkt lemlõbõl, s a menetszl leszorterejt kihasznl alumniumaut vezetõlsben Rosemeyer szorosan megmarkolja a kormnyt. Szztven, hromszz, ngyszz, ngyszzhsz, ngyszzhuszont, ngyszzharminc – mr a tizedik kilomternl megvan a rekord, csak a mrõpontig tartson ki a motor. Ekkor hallotta Rosemeyer azt az apr kattanst, ami utn a karosszria hatalmas robajjal leszakadt a vzszerkezetrõl. sztnsen ksrletet tett a stabilizlsra, de hiba, a jobbra velõ gppel a betonfalnak csapdott, mikzben burkolatok s szerkezeti elemek szrdtak szt hromszz mter hosszan a plya mentn. 1938. janur 28-at rtak. Azok heten pedig kocsmai mesls s snapsz helyett fejenknt egy veg rumba temettk az estt.


2002. 22

Jlius eleje, dgmeleg, sznhely Taj, a nagy magyar Alfld kzepe. Szerencss v volt akkor, az ptõtbor nagy rsze nem szõlõt metszett s cefrt laptolt, hanem mehettnk meggyet szedni – risit, deset, boltban soha nem lttunk olyat, ment mind exportra. Voltak mg szemflesebbek, a borkombintba kerltek, õk kora dlutn mly lomba zuhantak. A meggyesben azonban csak kettõkor rt vget a napi munka. Jtt a Robur busz, meg a kis Ikarus – csak a strberek s a nagyon egyszerûek szlltak fel ezekre a kispolgri ltet szimbolizl jrmûvekre. Mi gy tettnk, mintha mg dolgoznnk; vrtuk a Zilt a remegõ hõsgben. Csak akkor msztunk le a fkrl, amikor a tvolbl felhangzott az ismerõs „Bzzzz… bzzzz…” a fknyomsszelepbõl, majd rviddel utna csatlakozott hozz a V8-as dbrgs. Majd’ leszakadt a plat, annyian maradtunk az orosz–amerikai technikra, a sofõr csak mosolygott, hromszor is megfordult rtnk, tudta jl, hogy az õ gpe a kirly. A Zilek mra nagyrszt kikoptak, a megmaradtakbl kerregõ, dzelmotoros Dizileket faragtak. A „Bzzzz”-egõ benzines V8-asok teljesen kihaltak, csak a Fõkefnek van egy-kt darab. Akik akkor a platn nyomorogtak, ma klms autval jrnak. Csak a vagnyabbak idzik a Zil-korszakot – Mazda MX–5 kabrival.


2002. 21

Hej azok a j kis sebessgkorltozs nlkli idõk! Amikor az ember btran nyomhatta a gzpedlt, s hallgatta, amint a hatalmas gp hrgve falja a kilomtereket, mikzben az eltûnõ benzin szinte rvnylik a tankban. Nem kellett arra figyelni, hol ll a sebmrõ mutatja s mikor villan a traffipax! Csakis a szigor hitelessg kedvrt meg kell emltennk, hogy az autplya-pts hõskorban azrt mg a betoncskra olyan autk is tvedtek, amelyekben egyltaln nem volt kilomterra, s egy konflis megelõzse is kihvs lett volna szmukra. Abban az idõben az eszeveszett, õrjngõ szgulds mmora 90 km/ra krl rkezett, szzhsz fltt pedig az auts sllal s nappabõr kesztyûvel az alkalomhoz illõen kiltztt partnernõ mr jultan hevert a Maybach bõrpamlagjn. A korabeli fkrendszer s futmû uralshoz ennl a tempnl mr atletikus izmok s aclsodronybl kszlt idegrendszer szksgeltetett, noha legalbb a forgalom tbbi rsztvevõjre nem kellett figyelni, 1935-ben õk ugyanis szinte nem lteztek. Persze kr sirnkozni a korltozs nlkli idõk utn, hiszen a Berlin–Salzburg autplya-szakaszon, a kpen lthat Eisenberg krnykn mg ma is annyival tp a vad auts, amennyivel akar – csak ma nagyjbl 370 krl van a gpests hatra.


2002. 20

Karcsonyi ajndknak sznta Horvth r, de csak janurban jtt az rtest a Merkurtl: mehetnek tvenni a Zsigulit. gy is nagy volt az rm, hiszen 1978 tele volt, az autt pedig mg 1973 nyarn ignyeltk. Mi tbb, a sovnyka ezerkettes helyett alig tezer forint felrrt mr az jabb fajta, gynyrû mustrsrga ezerhrmast kaptk – a telepen az tad megsgta: ha szpen bejratjk, mg szztvenet is megy majd, megltjk. A Zsiga hat vig hzta Horvthknl, felcseperedtek benne a srcok, htvgenknt jtt a tra a rokonokhoz, vagy a kompozs a Balaton dli partjra. Aztn egy tanulvezet vette meg, itt-ott meghzta, nla jelentek meg az els rozsdafoltok, no meg egy motorgenerl is sszejtt. 1990-ben egy szegny falusi csaldhoz kerlt a gp; nemhogy szztvenet, de a szzat sem nagyon brta mr. Csak kk Trint volt otthon, a szomszd adta kertsfests utn, azzal fjtk t kt tbla kaznlemez behegesztse utn. Jl is hzta az talaktott Lady utnfutt, nha tszz kil dinnyt is elcipelt. Aztn a mr nem is olyan szegny csald Astrba lt t, a kk Zsigt a fi kapta meg. Lett bele tanyatuning: szggel kittt kipufog Koppny vggel, peres tkrgumi, Rn-ls s nagy karbi. Megint vitte a szztvenet, igaz, negyven liter benzint s hrom kil olajat evett szzon. Egy este a diszk utn jtt a gonosz kanyar – a borult Zsigt a krnykbeli klykk vonszoltk a mezre. Kanapnak taln mg most is j lenne – csak kne bele nmi laticel.


2002. 19

Hej, azok a szp hatvanas vek! Amikor mg krm, hajltott szlvdõ, meg dszes felnikupak jelentette a designt, de htmrfldes csizmban lpkedõ technika mr ktvezrtengelyes motort, tgangos vltt s ngy trcsafket engedlyezett ennek az 1968-as Alfnak a mechanikjnl! Tudtk jl a gyriak, hogy vagny autt ksztettek, a sajtfot elksztshez ezrt igazi olasz stlusrzkkel felpolroztk a fnyezst, a paneleknl a szoksosnl szûkebbre vettk a hzagokat, tkrsre pucoltk a krmokat, majd mûvk megkoronzsaknt elksztettk a „Giulia 1300 ti” felirat rendszmot. Persze nem lehet minden tkletes, klnsen Olaszorszgban nem – a gynyrû, nullkilomteres, fnykpezshez kipreparlt autn mr a zr csattansnak pillanatban fityegett az ablaktrlõ. Pedig a Giulia egyik legfontosabb jdonsga elõdjhez, a Giulietthoz kpest a megbzhatbb Bosch elektromos rendszer volt, amelynek termszetesen rszt kpezte az ominzus, laptlifegst engedõ ablaktrlõ- szerkezet is. Azta eldntetlen a vita, vajon ki volt a hibs: Giovanni, aki rosszul csavarozta fel az ablaktrlõ-kart Milnban, vagy Jrgen, aki Stuttgartban felejtette el a seegergyûrût a rudazatra felpattintani?


2002. 18

1986 augusztusa: tjkp mezõvel, storral s Steyr-Puchhal. Urasan ltek mr akkor is az egyetemistk, volt sajt autjuk, brmikor szba jhetett egy kiruccans a Balatonhoz. Akkor egy tl leves persze mg nem tszz forintba kerlt a szplaki Zldfban, radsul az ember nem is krt levest. Reggelire parizer-zsmle-zacsks tej, ebdre Balatonvz, este slt krumpli kret nlkl – msnaponta egy sr belefrt –, az dlõlak bartnõtõl mg beesett egy õszibarack is. Ilyen ditval, 18,50-es benzinnel s vadkempingezssel a mai leves ra egy ht nyaralsra is elg volt. Akkor kezdõdtek a problmk, amikor kiderlt, hogy a Puch fnyszrja a fk tetejt vilgtja meg, s mg a kuplungbovdenje is elszakadt. Az jszakai tborhelykeress agyrm lett – elindulskor a tulaj vezette, a haver tolta a Puchot, s az nindt is besegtett. Berffens utn beugrs, zseblmpa elõ, irny a mezõ. Sk terlet megpillantsakor gyjts el – ha j volt a hely, ha nem, ott kellett aludni, manõverekrõl sz sem lehetett a lesntult autval. Ezek utn klnsen jlesett a hajnali Zetor-bresztõ. „Bzk!” – ordtottk kedvesen a traktorosok a kt fiatal frfi lttn, erre pedig hasonlan udvarias nemzetkzi jelzsekkel illett vlaszolni. Hiszen mr akkor is Eurpa fel tartottunk.


2002. 17

Ugorjunk vissza vagy tven vet az idõben s kpzeletben helyezzk odbb szkhelynket az egzotikus Japnba! A tokii olimpia mg a tvoli jvõ grete, teht egy bõ vtizednyire vagyunk az sszes vele kapcsolatos fejlesztstõl. Ennl fogva magast (Tokaido), gyorsvonat (Hikari), felhõkarcol (Kaszumigaszeki), gazdasgi robbans mg sehol, hazai Orionunk mg simn veri hrnvben az olyan mrkkat, mint a Sony vagy a Panasonic, de az sszjapn motorkerkpr-gyrts is a mi egyetlen Csepelnk szintjt verdesi. Hiroko szan s Izumi szan azonban az akkor mg ktelezõ viseletnek szmt kimon helyett a legjabb eurpai trend szerinti divatruhban pzol a kphez. Persze nagy a tt, hiszen authirdetshez llnak modellt, mghozz nem is akrmilyen authoz – a kk jrmû az egyik elsõ, hbor utni j japn gyrtmny. A pillanat nneplyessgre az sem vet bors rnykot, hogy az illetõ modell nem abbl, hanem egy msik szigetorszgbl szrmaz tpus, egy Austin A40-es. Hja krem, volt, amikor a japnok sem szgyelltek brmunkban autt gyrtani. Hiszen 1953- ban egy brit mrka mg ijesztõ konkurenciaknt lphetett fel az aprcska Toyota, Nissan, Mitsubishi s Mazda ellen…


2002. 16

Jl nzzk meg ezt az arcot, krem! Hibtlanul szszeegyeztetett stlus kolonialista kalap s zak, hanyag filmsztr-mosoly, elegns bõrkesztyû a kzen, napcserzett arcbõr s gyerekcsinl pillants – embernk sokat meglt s mg annl is tbbet ltott. Giovanni Lurani Cernuschi tbbet vezetett letben, mint amennyi idõt ms alvssal tlttt: az reg ugyanis az utols volt a hres amatõr autversenyzõk sorban. Sajt bevallsa szerint egsz lett klnfle jrmûveinek kormnya mgtt tlttte – elsõ autja tizennyolc vesen egy Citron 5HP volt a hszas vek kzepn, amit egy Salmson, majd egy Alfa Romeo 1500 6C, s ksõbb egy Touring-karosszris Alfa Romeo s egy jabb 1,5 literes Alfa kvetett, ez utbbival telenknt minden hten selni jrt a barti trsasggal. Amikor Cernuschi tehetõs lett, a Touring mûhely kln az õ rendelsre ksztett egy Alfa 1900-ast, majd 1935-ben Farina mesternl – akkor mg „Pinin” nlkl – rendelt egy Lancia Astura nyolchengerest, amely azonnal megnyerte a viareggii, a cannes-i s a Villa d’Este- i Concours d’Elgance autszpsg- versenyeket. Cernuschi valamenynyi autjnak kzs vonsa volt a ngy kerk s a lenyithat tetõ – szerinte ugyanis egyetlen igazi aut ltezik a vilgon: a kabri.


2002. 15

Ez az a vese-maszk, amelynek alapjn az vodsok s a palacsinta stgetsbõl felpillant hziasszonyok is simn megllaptjk – a kpen bizony egy BMW-t ltnak. Nem szeretnnk ktsgbe vonni az emltett kt nposztly szakrtelmt, de nem rt tudniuk – csak rszben igaz a megllaptsuk. Ez ugyanis egy angol aut az tvenes vek elejrõl, nv szerint a Bristol 403. A helyszn termszetesen a kds Albion, amint ez a vizes tfelletbõl, az esõkabtos benzinkutasbl, a jobb oldali kormnybl, valamint a kt felirataibl is kiderl. Ilyen BMW mellesleg nem is volt, hiszen a Bristol maga alaktotta ki ezt a szp kupkarosszrit a hbor elõtti BMW Autereith kupbl. A Bristol egybknt a negyvenes vek vgn kezdett BMW-licenc autk gyrtsba, teht ez a 403-as is bajor tervezsû, soros hathengeres motorral, nmet mechanikai alapokkal kszlt – nem vletlen, hogy legalbb a maszkon megõriztk a donor jrmûbõl. A Bristol a kzben eltûnt nagy brit mrkkkal ellenttben azta is ltezik, radsul angol kzben van, s a feltûnstõl vakod angol arisztokrcia szmra kszt kiss divat kocsikat, immron V8-as Chrysler-motorokkal.


2002. 14

Jane Fonda-fle aerobiktorna, paprzacsks csomagols a drugstore-ban, ssznpi kocogs a Central Parkban, dohnyzs elleni hisztria, kaliforniai wellness- dita kultusz – ezek mind igazoljk, hogy az elzsrosodott embertmeg s a globlis krnyezetszennyezs Amerikja vtizedek ta prbl tenni az orszg hatrain bell is szrevehetõ, kellemetlen civilizcis folyamatok ellen, amelyeket ha meglltani nem is tud mg, de legalbb gtat prbl szabni nekik. Hogy a termszetes letmdhoz val visszatrsi akcik milyen hamar elkezdõdtek, azt mutatja ez az 1946-os Chrysler Town & Country kabri is: az akkor mg mestersges wellness-programok nlkl is filigrn menyecskk nem ajtk, hanem egyenesen fa tmfalak mgl intenek bcst a kpen nem lthat, de nyilvnvalan Clark Gable bajuszt viselõ partnereiknek. A fa hasznlatval a Chrysler – majd az j stlust alkalmaz, õt kvetõ sszes tbbi USA-beli autgyr is – egyrtelmûen nemet intett az acl trhdtsnak, s egy ideig otthonos komd-kntsbe ltztette autit. Kr, hogy a remek Town & Countryban azon a nhny kilnyi fn kvl volt mg vagy bõ msfl tonna vas is…


2002. 13

Ernst Eichlert az eldõls elõtti pillanatban mutatja a kp, hiszen ktkerekûjnek kerekeit feltehetõleg nem az akkori fnykpezõgpek tipikusan 1/100 msodperces leggyorsabb zrsebessge merevtette ki, hanem a remek „fotel-motorkerkpr” vgtelenl lass haladsa mutatja llnak. Bartunk mgsem pnikol, sõt, arcn egyfajta megelgedettsget vlhetnk felfedezni. Ht, hogy a frszba ne lenne elgedett, amikor motorozhat, ugyanakkor knyelmesen ldglhet is. rtik a lnyeget, ugye: Ernst nem terpeszt, nem gubbaszt, nem grnyed – ldgl. Motorkerkprok ugyanis 1922-ben szzezrvel futottak mr a vilg tjain, de a ktkerekûzst mr akkor is benzinszag hmek piszkos s knyelmetlen sportjnak tartottk, mindenki ms csak knyszerûsgbõl vagy pnzhinybl lt motorra. Akik megengedhettk maguknak, a tiszta ruhban, kevesebb fradtsggal abszolvlhat autzsra szavaztak. Embernk gpe pedig az elsõk kztt prblta meg a motoros kzlekeds knnyed dinamizmust tvzni az autzs magasabb szintû fogyaszthatsgval. Lomos nevû gphez hasonl motorokbl lettek a mai robogk, noha a ktkerekûek autstsa ma sem rt vget: nyolcvan vvel ezelõtt mg a motor htrahelyezsvel s az lshelyzettel szaktani lehetett a tipikus ktkerekû-stlussal, egy mai BMW C1-nl mr szksg van szlvdõre, tetõre, biztonsgi utascellra s ngypontos vekre is a klnllshoz.


2002.12

Amikor mg nem llamostottk a vllalatokat mind egy szlig, amikor Amerika nevnek emlegetse mg pozitv cselekedetnek minõslt, s amikor lefggnyztt Zisz limuzinok helyett nem kevsb monumentlis, de tetõcsomagtartval elltott nmet batrok jeleztk a trsadalmi rangsor magasabb rgiiba val felemelkedst, akkor sem volt knnyû az let Magyarorszgon. Noha a fotogrfia elkszlsekor az orszg mr kezdte magt sszeszedni a hbors sokk utn, s olyan cgek, mint pldul a Magyar–Amerikai Olajmûvek Rt. is bevetett nhny szolglati autt – pldul eme kitûnõ Opel Kapitnt is – gyei bonyoltshoz, egyes jelek mgis elõrevettettk az tvenes vek baljs hangulatt. A hevenyszett, leplekkel stttett ellenõrzõ bd a benne grnyedõ, aggd csinovnyikkal, az aut szemmel lthatan rgen mosdatott lemezei, valamint a poros, bakhtas t a negyvenes vek vgn nyilvn mind tmeneti jelensgnek tûntek. Mindenki azt hitte akkor, hogy szebb, tisztbb s jobb korszak veszi kezdett, noha a fenti jelensgek bõ tz vre bebetonoztk magukat az orszg mindennapjaiba. Csak az Opel nem rlhetett e relatv llandsgnak – õ s a hozz hasonl autk a fenntartsukhoz szksges alkatrszek hinyban vek mltn csak arra voltak jk, hogy megtallsuk utn lelkes ttrõrajok hromszz szzalkos eredmnyt mutathassanak fel az ssznpi vasgyûjtõ akcikban. Kr.


2002.11

Sokat elrul e hirdets keletkezsnek idõpontjrl a grafika – azaz inkbb a grafikai elemek szinte teljes hinya – a jobb als sarokban lvõ fõvrosi telefonszm – amely tjegyû –, valamint az, hogy a Vrsmarty trre nemcsak gpjrmûvel lehetett behajtani, de mg autszalon is volt ott, ahol ma legfeljebb bankok s utazsi irodk engedhetik meg maguknak a helybrlst. Persze 1927-ben mg nem volt problma a belvrosi tlzsfoltsg, parkolhely brhol akadt, a jrkelõk pedig taln mg rltek is, ha szp autkat lttak ezen a nem kevsb szp tren, noha az igazsghoz hozztartozik, hogy az akkori, mvesebb vonal karosszrik kevsb trtk meg a hzak klasszicista stlust. Reiman Gyula 1912-tõl mûkdõ Renault-kpviselete pedig nemcsak autkkal foglalkozott, hanem sok egyb mssal is – noha autt, taxit, buszt, teherautt, valamint haj- s replõgpmotort ma is gyrt a francia cg, az akkor mg nem llami, hanem Louis Renault szemlyes tulajdont kpezõ vllalat traktorokat, vontatkat, mezõgazdasgi gpeket hajt lokomobilokat is ksztett, sõt a ma mr a Honda egyik fõ profiljnak tartott aggregtorelõlltst is a profiljban tartotta. Ha mson nem, a cizellltabb emblmn ez meg is ltszik – a mai, sima Vasarely-rombusz helyett akkor mg sûrûn cskozott emblmval fmjelezte termkeit a cg.


2002.10

Hrom ht nagy id, ha ennyi van htra a nyri szabadsgig, de meglehetsen kevsnek tûnik, ha az embernek huszonegy nap mlva a parkolba vontatott flszz kilnyi, negyedszzados, mûkdskptelen, egykoron gpkocsinak hvott vas-oxiddal Nmetorszgban lenne jelense. Kivltkpp zûrs a helyzet, ha se pnz, se szakrtelem nincs a renovlshoz. A Steyr-Puchot teht nem egy Pepsi-Coln tlagosnl is nagyobbra hzott szumbirkz kszl megenni extra mretû plcikival, hanem szervizels cljbl ll negyvent fokos szgben. Teszi ezt 1990 nyarn, egy abszolt kispolgri budai laknegyed parkoljban. A kicsi Puch akkor mr kt ve egy mtert se moccant, flig belentt a fûbe addigi lakhelyn. Motorja gyûrûtrses, fke nem ltez, elektromos rendszere kapufs, futmûve ingatag volt. Egy hetet kapott a vidki karosszris, hogy padlt, srvdket, ajtkat s kszbket varzsoljon r, majd kvetkezett az emltett helysznen vgzett, rezgnyelves festkszrval val lelocsols, tbb kil mnium s alvzvd felvitele. Motorgenerl a lpcshzban, elektromos nagyjavts, fkszerels, futmûleszts a kertben. Huszadik napon trats, lemoss, fktuning, huszonegyedik nap reggeln vizsga, dlben muncik bevsrlsa, dlutn magnbepts s irny Kzp-Nmetorszg! Ktezertszz kilomter, egy kontakthiba, s egy megszakt-bellts mlva a kicsi Puch hazatallt s mg kzel kt vig brta szuflval – oszt’ jl atomokra hullott.


2002.09

Aki emlkszik mg a Zilek htuljra festett „VIGYZZ LGFK!” feliratra, tudja-e, mirt kellett ppen a kocsik farra tenni a figyelmeztetst? s mire j egyltaln az a lgfk? Szedjk ssze a vlaszokat. Ezt a megoldst azrt alkalmazzk a teherkocsiknl, mert a lb izomerejvel elrhetõ fkhats vajmi kevs lenne egy tbb tonns jrmû meglltshoz.

Dzelmotornl kzenfekvõ, de benzinmotornl is clszerû nagy teljestmnyû kompresszort hajtani a motorrl, amelynek sûrtett levegõjvel tekintlyes nyoms rhetõ el a fkrendszerben – radsul ez csõcsatlakozssal a ptkocsira is tvihetõ. A lgfk azonban ravasz dolog, nha tlsgosan is hirtelen lltja meg az autt, ezrt kell felirat htulra. Bizarrul hangzik taln, de ilyen kellett volna az 1929-es Horch Type 375 htuljra is. A kocsi jrkpes alvza ugyanis 1500 kilogrammot nyomott, mire kasztni kerlt r, addigra megvolt a bõ kt tonna is. Akkoriban a huzalos ngykerk-dobfk volt a legjobb megolds, a Horch kompresszoros, sûrtett levegõs rendszere pedig messze fellmlta a kor elvrsait. Nyilvn elg is volt a kocsi meglltshoz, hiszen a 3,9 literes, soros, nyolchengeres motor csak 80 lerõt produklt, ami vkonyka, 110-es vgsebessget tett lehetõv. Ennyit pedig egy karbantartott, szintn nyolchengeres s lgfkes Zil is megfutott valami jobb napon…


2002.05

A rendszervlts nyara, egy nhny napra klcsnkapott Balaton-parti villa hts kertje Szplak-Alsn a megrkezst kvetõ reggelen. Fõszereplõk balrl jobbra: 850-es Fiat, lgszûrõhz s egyb motoralkatrszek (sztszeds oka: az M7-esen jjel lefel tartva elrepedt a termosztt hza), unokacs, szerszmkszlet, bartnõ, egyetemi jegyzetek. Trtnet jobbrl balra: jegyzetek a padlson, blcsszkar befejezve 1992-ben. Bartnõ tvoli, rg nem ltott s hallott ismerõs lett (megfogadta, soha nem l tbb reg autba), ma egybknt fejvadsz (taln). A szerszmkszlet hazafel, egy rvid szerels utn a tetõn maradt, s az elindulst kvetõen rkre eltûnt valami tvoli bzamezõben (sebaj, tele volt knai piacos, trtt KroWa kulcsokkal s kicsorbult csavarhzkkal). Unokacs kszni, jl van, fõiskolra jr, tbbet iszik a kelletnl (de ezt titkolja) s mr kilencven kils. Termosztt-hz sszellt Epokitt segtsgvel (mg a ’89 nyr vgi szlovk –lengyel–cseh utat is kibrta), lgszûrõhz, valamint a motor tbbi alkatrsze visszaplt. Fity fl v mlva mr msik tulajdonosnl, aki szvinfarktusban meghalt. A 850-es ezutn vekig a budapesti Rzsk tere mellett dekkolt, hajlktalanok laktak benne, majd elszlltottk. Ismerõs balatoni hza azta szintn a ms; visszamenni nem lehet.


2002.04

Vetern aut, rugs kerkkel – vajon ma is mûkdõkpes lenne?

Lenne egy tletem a minden kpzeletet fellml gumirak letrsre. Nzzk meg ezt a kpet egy pillanatra! Semmi klns, mondhatnnk, megint csak egy reg aut, egy 1915-s Audi Type C fotjt sikerlt elõtrni valami dohos fik mlyrõl. A kocsi volnja mgtt egy korai nõi vezetõ l, takaros ruhban. Az aut lnyegben hibtlan, szinte j, tulajdonosnak gondossgt jelzi, hogy mg a ptkerekeit is kln tok vdi. No de mi trtnt azokkal a kerekeivel, amelyek nem ptok? Vajon hov lett a gumiabroncs rluk?

Egyszerû a megolds: az elsõ vilghbor veiben olyan mrtket lttt a guminsg, hogy az autsoknak valamifle ptmegoldshoz kellett nylniuk, ha kzlekedni akartak. A tmrgumi addigra teljesen kiment a divatbl, az autk futmûvt akkor mr eleve gy terveztk, hogy a ballonos abroncsok hupliszûrõ hatst belekalkulltk a csillaptsba. Egy zsenilis feltall – a nevt fedje a mlt jtkony homlya – megalkotta a rugs kereket. Ez, amellett, hogy hasonl lengskomfortot biztostott, mint a fvott gumi, rendkvl tarts is volt, soha nem kapott defektet, a javtshoz pedig elegendõ volt az utcban lak lakatos segtsge. Becsletszavamra, belevgok egy rugsfelni-gyrt bizniszbe. Csak azt a frnya profilmlysget ne nznk a mûszaki vizsgn…


2002.03

Amint a tblkbl is kiderl, nem Magyarorszgon vagyunk, s nem is 2001-ben, az M7-es feljtsa kzben. A helyszn (az akkor mg Nyugat-) Nmetorszg, 1974. Nem loklis jelensgrõl van sz: 1973. november 25-tõl minden htvgn autmentes vasrnapot tartottak az orszgban, melynek oka az Egyiptom s Szria, valamint Izrael kztt kitrt hbor kapcsn bevezetett arab olajembarg volt. A preferencialistn addig a sokadik helyen szereplõ zemanyag-fogyaszts akkor vlt az autvsrlk legfontosabb szempontjv. Mivel a nyersolaj hordnknti ra 2,7-rõl 30 dollrra szktt, a kvetkezõ v drmainak bizonyult az autgyrts s a kzlekeds szempontjbl egyarnt. Vilgszerte megszigortottk a sebessgkorltozsokat, a gpjrmûipari szektorban egekbe szktt a munkanlkliek szma, a gyenge lbakon ll autgyrak tnkrementek, vagy jobb esetben beolvadtak az letkpesebb konszernekbe. Az USA piaci rszesedse az autiparban 30 szzalkkal visszaesett, mikzben Japn tvette a vezetst. Mgsem tanulunk az olajvlsgbl: autink ma is alig fogyasztanak kevesebb zemanyagot, mint harminc vvel ezelõtt – kivtelt kpeznek ez all a dzel s a hibrid kocsik. Ajnljuk a Toyota marketingszakembereinek: tegyk el ezt a kpet az archvumukba. Htha jl jn mg egy ksõbbi Prius-reklmhadjratnl…


2002.01

Ergonmia, marketing s design – ezek a szempontok nagytval sem fedezhetõk fel a Ganz-mûvek harmincas vekben kszlt gyri prospektusfotjn. A kp egybirnt az akkor abszolt jszerû technikt, a dzelmotort volt hivatott hirdetni, nmi kltsgtakarkos felhanggal. Rafinlt tmegkommunikcis szaktuds hjn az zemi fots elkapta a gyrudvaron ppen arra bklsz inast, beltette a voln mg, felnyitotta a motorhztetõt s elkattintotta a Voigtlnder Compur zrjt. Semmifle trkk nem rhetõ tetten a kõkemny s õszinte fotogrfin: a teherautn kt, falragasz mretû plakt rthetõ magyar nyelven, kerek mondatokban, risi betûkkel krtli vilgg a mondanivalt. Az zemanyag-kltsg megtakarthat! – valamint, – e kocsiba a benzinmotor helybe nyersolaj-dzelmotort ptettnk be! – tudatja a kp a harmincas vek fuvarozsi vllalkozival, hogy a Jendrassik-fle dzelmotorok idõszerû megoldst jelentenek az ppen tombol vilggazdasgi vlsg tvszelsre. Hogy a sofõr miknt lte meg, amikor egy ilyen, mr az talaktsakor is matuzslemi kor, nyitott flks, Rba L tpus, az j motornak ksznhetõen minden porcikjban reszketõ, lgkalapcs hang, knnyfacsar fstt eregetõ, tlen legfeljebb smnisztikus varzserõvel letre kelthetõ õs-dzelre ltettk, nem tudjuk, de e munkakr taln mg mindig jobb volt a strfkocsisnl. A Ganz-gyr, valamint az j motort hasznl vllalkozk biztosan jl jrtak, hiszen tlltk a nehz idõket.

 
Nvjegy

Farkas Jnos

Audi Super 90 restaurtor

Miskolc

Krt u. 4.

tel: 70/4532599

E-mail: farkas.janos2@chello.hu

 
tvonal tervez
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
ra
 
Naptr
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Szerkesztnek
 
Zene
 

ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168