rdekes tlet pattant ki a Chester Motor Club egyik tagjnak fejbl a hr hallatn, hogy emlkreplst szervez az egyik brit mzeum azzal az 1942-es Avro Lancaster nehzbombz replgppel, amelynek gpfegyvert egy bizonyos Archie Frazer Nash nev mrnk tervezte.
Szervezzen a klub versenynapot Frazer Nash emlkre, ugyanis ez a mszaki gniusz - mieltt katonai clokra hasznlta tudomnyt - ptett hromszztven versenyautt is, amelyek java ma is zemkpes. Kett ppen az tletadnl, Robin Parkernl, a Chester Motor Club tagjnl vrja a versenyeket. A klub s a mrka kapcsolata mr a hszas vekben kezddtt egybknt, amikor az egyik tag, Basil H. Davenport a llinegari hegyi felfutn a legjobb idt futotta a Frazer Nash ltal ptett autjval.
Egy j versenyhez kellett egy j plya is, amibl taln a legszebbet sikerlt tallniuk egsz Nagy-Britanniban. Angelsey egy sziget Wales nyugati rszn, s a hasonl nev plya a tengerparton fekszik egy dombos terleten. Elhelyezkedse s vonalvezetse miatt a tesztelk s a tvstbok kedvenc helyszne ez.
A Chester Motor Club 1966-ban szervezett utoljra versenyt, ennek ellenre nagyon sznvonalas meznyt hoztak ssze Martin Pratt vezetsvel. Nem volt knny dolguk, gondolnnk, egy httel a Goodwood Revival utn, a spai tallkozval egy idben, de ha tudjuk, hogy Angliban minden kisebb teleplsen van nhny Formula-aut s versenyzsre alkalmas oldtimer is, mindenre elsznt tulajdonosokkal, mindjrt ms a helyzet.
A spektrum igen szles lett, a harmincas vek sztrjai, a Frazer Nash-ektl az egyhengeres Coopereken s a hetvenes vekbeli Nascar-Camarkon t a nyolcvanas vekben traversenyeken hasznlt Escort XR3i-ig sok klnlegessg llt a depban.
A Frazer Nash-emlkfutammal kezddtt a gyorsasgi verseny, merthogy itt bizony padlgzon haladt mindenki mr a mrt edzsen is, a dlutni versenyen pedig komoly elzseket mutattak be a vkony gumikkal sodrd raktk. A mezny legklnlegesebb darabja az az egylses, kifejezetten versenyzsre ptett metanol-aceton-benzin meghajts aut volt, amelybl mindssze kettt ptettek 1936-ban.
Gough ltal fejlesztett, dupla feltlts, 1500-as, vzhtses, ohc-motorja a kor legmagasabb szintjt kpviselte. Az aut lnchajtsa minden Frazer Nash-re jellemz volt, tbb modellben a sebessgvlt is ilyen lncttteleket vltott a fix hts tengelyre. J volt hallani a rvid kipufogk duruzsol hangjt, s ltni az elszntsgot a piltk arcn, akik sokszor nem is egymsra, hanem a kzi olajpumpra s a sebessgvltra figyeltek.
A leintst kveten a versenyzket igazi meglepets rte, mert nem kisebb szemlyisg, mint Jo, Archie Frazer Nash lnya volt a djtad. A 90 ves hlgy a sznetben kiprblta az egyik TT-replikt, mint utas, a megtett hrom kr alatt vgig mosolygott, ltszott rajta az rzs, amely minden rajongt elfog egy ilyen aut szguldsakor. De ms meglepetst is tartogattak a szervezk.
Ebdidben megrkezett a ngymotoros Lancaster, ngy propellervel s hihetetlen kisugrzsval. A nehz gp komtosan fordult a tenger fltt, s tbbszr elreplt a plya kzelben, tisztelegve minden rsztvevnek s nznek. Ekkor mr melegtettek a motorkerkpr-motoros Cooperek. Ezek a versenyautk voltak a brit formaautzs alapjai, s a mai juniorbajnoksg is hasonlan egyszer gpekkel zajlik.
Az 500 cm3-es autk kemny csatt vvtak, de a legizgalmasabb futam mgsem ez volt. Eurpa s Amerika csapott ssze, amikor a zrt sportautk kztt az els kt helyrl egy Chevrolet Camaro s egy BMW 325i indulhatott. A Camaro nagyon fnyes mltat tudhat maga mgtt, 1977-tl az International Race of Champion sorozatban Mario Andretti, Al Unser Sr., Jackie Ickx is vezette, mg a harmadik helyrl indul msik Camarval Graham Hill s Emerson Fittipaldi is versenyzett.
A kanyargs, techniks plyn hihetetlen csatt vvott a kt kocsi, a kis BMW a fktvokon mindig be tudott bjni az egyenesben bivalyers amerikai thenger el. Az dz kzdelem utn a Camaro tehette meg a tiszteletkrt, br hozz kell tennnk, a Chester Club fbrja egy krrel ksbb intette le a versenyt, s az igazi clkrben mg a BMW vezetett.
A klubverseny hangulatt jellemzi, a trtntek ellenre mindenki boldogan szllt ki az autjbl, hogy tvegye a djnak sznt vegpoharakat. A kellemes programot a nzk is igyekeztek meghllni, mindenki a legregebb autjval llt ki a garzsbl, ami azt jelentette, hogy a parkol oldtimer-tallkozt idzett, s aki idsebb motorral rkezett, belp nlkl llhatott be a versenydepba.
Hogy lehet kt magyar egy angol klubverseny idmrje? A trtnet hat ve kezddtt, amikor prom, Magyar Andrea az MST Timing, Anglia legnagyobb motorsport-idmr csapatnak tagja lett. 2000-tl 2004-ig jrta Eurpa plyit, kvetve az FIA GT sorozat llomsait az angolokkal. Ezutn itthon is a veternversenyek idmr specialistja lett, n pedig a versenyek szakmai vezetjeknt dolgoztam.
Eric Cowcill, az MST alaptja, a Forma-1 ex-idmrje mr rgta grt egy veternversenyre szl meghvst szmunkra, de most nemcsak nzeldsre hvott minket Angelsey-be. A ngyfs szemlyzet felt adtuk mi, a rendszer rszei lehettnk, ami szmomra igazn klnlegess tette a rszvtelt. A Chester Motor Club tagjai, miutn megtudtk, honnan rkeztnk, s mg a Vetern Aut s Motor hasbjain is beszmolunk a Frazer Nash Memorial Race Meetingrl, mindent megtettek, hogy trezzk a nap fontossgt.

Azonnal prbakrre vittek, hogy tudjam, milyen, amikor a lnchajtssal minden nyomatkot a kerekekre eresztnk a hajtkanyar utn egy 1935-s Meadows motoros Frazer Nash-sel. Elmondhatom, hogy fantasztikus, a kanyartechnika zsenilis.
Most mr kezdem rteni, mirt van szksg ilyen gyorsasgi versenyekre is a fltett veternokkal. A nlunk megszokott, a technikt kml tlagtart versenyek skatulyba zrjk ezeket a technikai gyngyszemeket, amelyek igazn egy versenyplyn rzik jl magukat, hiszen oda terveztk ket hetven-nyolcvan vvel ezeltt.
(Vetern Aut s Motor) |