audi-farkas
Kp
 
Egyesletek Klubbok
 
Audi super
 
Vetern aut
 
Vizsgztats
 
Old sport
 
Killtsok
 
Interj
 
Hreink
Hreink : Birodalmi mobilok

Birodalmi mobilok

  2005.09.13. 08:45

Sztlin auti

Mikzben a vilg els munksllamnak vezeti az egyenlsget hirdettk beszdeikben, tetteik sokszor mst mutattak. Autikat pldul nagyon szvesen vlasztottk az eltlt s tmadott kapitalizmus termkei kzl. A tbb mint 30 ven t regnl Sztlin kedvenc gpkocsijairl Ivan Varancev ad kpet. Fot: Oldtaimer archv.



Trtnelem

forrs: Vetern Aut s MotorA Nagy Oktberi Szocialista Forradalmat kveten Joszif Sztlin, a Npbiztosok Tancsnak nemzetisggyi npbiztosaknt egy angol gyrtmny, 1914-es vjrat Vauxhall limuzinban utazgatott, amelyet a Hooper cg karosszlt. Ez korbban II. Mikls cr zvegy desanyjnak, Marija Fedorovnnak a tulajdonban volt, s tekintlyes klsejvel, csendes jrsval, nagy bels tervel egyarnt kitnt.

A hszas vek kzepe tjn a szovjet llami vezetk krben mg a forradalmi aszketizmus volt npszer, ezrt Sztlin is mindig csak a sofr melletti lst hasznlta, s nem a szalonmret utastr foteljeit. Ez a fajta demokratikus szoks a harmincas vek elejig tartott nla.

Amikor Sztlint a caricini (ma Volgogrd) front Forradalmi Katonai Tancsnak vezetjv neveztk ki, egy Packard Twin Six gpkocsit kapott szolglati hasznlatra. A Packard mrka Oroszorszgban mr a forradalom eltt megjelent: II. Mikls crnak 1915-ben nhny Packard Twin Sixet vsroltak, majd tovbbi automobilokat szereztek be a katonai vezetk rszre. Ezeken azonban mr sem a cr, sem pedig a cri generlisok nem tudtak utazni.

forrs: Vetern Aut s MotorA februri forradalom utn a Packardok a bolsevikok tulajdonba kerltek, s nagy npszersgnek rvendtek, klnsen a csekistk, valamint a PKKA (Munks-Paraszt Vrs Hadsereg - a fordt megjegyzse) vezeti kzlekedtek velk elszeretettel. Sztlin sem volt kivtel. A Packard mrka irnti vonzalma egsz letben elksrte, br e tren nem volt egyedl: egy msik, jl ismert vrs parancsnok, Vaszilij Ivanovics Csapajev is imdta a Packard Twin Sixeket.

Az orosz np ksbbi atyjnak, Sztlinnak annyira megtetszett a Packard Twin Six, hogy miutn visszatrt Moszkvba, megkrte az llami fgarzs vezetjt, szerezzen be szmra egy ilyen mrkj gpkocsit. Addig azonban knytelen volt tlni egy Rolls-Royce-ba. Ez utbbi autkat Anglibl szereztk be, 7,7 literes motorjukkal 130 kilomteres rnknti sebessg elrsre voltak kpesek.

Ahogy az akkoriak emlkeznek, Sztlin szeretett a szllel utazni: jjel a sofr a Moszkva krnyki utakon maximlis sebessgre gyorstotta fel a Rolls-Royce-t. Egy ilyen, a hszas veket idz epizdot rktett meg A fogy hold mesi cm elbeszlsben Borisz Pilnyak. Ezek az utazsok arra szolgltak, hogy Sztlin kipihenje a ks jszakba nyl munkanapjai utni fradtsgot.

forrs: Vetern Aut s Motor

A szovjet ipar a hszas vek vgn s a harmincas vek elejn nem gyrtott gpkocsikat az llami fels vezetk rszre, ezrt klfldrl kellett beszerezni ket, s Moszkva utcin szinte az sszes fels kategris, drga mrkval - Rolls-Royce, Packard, Cadillac, Pierce-Arrow, Isotta-Fraschini, Lincoln, Hispano-Suiza - tallkozni lehetett.


A szovjet gpjrmvezetk legigazibb bartja

1928-ban, az USA-ban vsroltak egy 81 lers, 3848 cm3-es, hathengeres Packard 533 tpus gpkocsit. Akkoriban egy ilyen aut 2485 "vlsg eltti" amerikai dollrba kerlt. Ez taln nem volt olyan klnleges, mint a Twin Six, de a hszas vek msodik felben a Packard nem gyrtott drga szemlygpkocsikat, csak 1932-ben jelentek meg a cg programjban a nagyteljestmny, tizenkt hengeres modellek.

forrs: Vetern Aut s Motor

Az utak urai - gy neveztk trfsan a Packard Twelve tpust. A maga idejben ez valban bmulatos jrm volt: tizenkt hengeres motor, 160 ler, s rnknt 160 kilomteres maximlis sebessg. A Packard Twelve phaeton els pillanattl a ftitkr kedvencv vlt. A Vezr pldjt kvettk munkatrsai is. Bugyonnij dolgozszobjnak faln egy nagymret kp lgott: a Packard els lsn Sztlin, a htsn Bugyonnij s Vorosilov volt lthat.

A Packardokat egy, a hszas vek elejn alakult trsasg, az AMTORG (Amtorg Trading Corporation) forgalmazta, s a harmincas vekben mr hajval szlltottk ezeket a Szovjetuniba. A Packardok bepltek a szovjet nomenklatra letbe. Ilyen mrkt hasznltak egyes npi komisszrok, akadmikusok, nhny r, Packardon utaztak a legends marsallok s gyakran az NKVD, a szovjet llamvdelmi hatsg munkatrsai is.

Ezeket a kocsikat elssorban azok kaptk meg, akik kiemelkedt alkottak a fnyes jvrt foly harcban. Valerij Cskalovnak, a hres piltnak Sztlin egy kk szn Packard Eight-et ajndkozott 1937-ben. Cskalov autja napjainkig eredeti llapotban van, s a hres pilta ltal replt gpekkel egytt a cskalovi replgp-mzeumban van killtva.

forrs: Vetern Aut s MotorAmikor az els szovjet limuzin, a ZISZ-101 gyrtst elkezdtk, nagyon sok alkatrszt s berendezst egyszeren lemsoltk a Packardrl. A Sztlin nevt visel autgyrt zem fkonstruktre, Jevgenyij Vazsinszkij ezt rta a ZISZ-101-rl a Voln mgtt cm jsg 1934-ben megjelent 19. szmban: "j szemlygpkocsink a legjobb amerikai mrkk, a Buick s a Packard mintjra kszlt."

A harmincas vekben a Szovjetuniban sajtos szoks alakult ki: az j gpkocsikat a szriagyrts megkezdse eltt be kellett mutatni a "prtnak s a kormnynak". 1936. prilis 29-n a ZISZ-101 nhny elkszlt ksrleti pldnyt, Sztlin vezetsvel, megtekintette egy kormnykldttsg. A Gazda figyelmesen megnzte az j tpust, majd elmondta a sajt szrevteleit.

Egyebek kztt megparancsolta, hogy ptsenek be vdfalat az els lsek mg, helyezzk t a hts ls fltt lv bels vilgtst a szalon kzps rszre, valamint, hogy a motorhzon lev szimbolikus jelet cserljk le egy vrs lngra. Csak az talaktsok utn indulhatott a sorozatgyrts. A ZISZ-101 els pldnyt, termszetesen, a "szovjet gpjrmvezetk legigazibb bartja" - Sztlin kapta ajndkul.

A GAZ-M1 tpust, a "szovjet Fordot" Sztlin mr hnapokkal korbban megtekintette. Akkor a Gazda tetszst csupn a nikkelezett htborts nem nyerte el. A jelen lv konstruktrk komoly kppel feljegyeztk ezt sajt jegyzetfzeteikbe, s az "emocska" szriagyrtsa mr festett htvel kezddtt.

forrs: Vetern Aut s MotorMsok taln a helykben szarkasztikusan, kiss flnyesen mosolyogtak volna az ilyen megjegyzsre, de a GAZ konstruktrei szinte lerhatatlan extzisba estek: "Nagy rmmel s boldogsggal tlttt el bennnket az, amikor meglttuk, hogy a gpkocsit megtekintettk Sztlin, Molotov, Vorosilov, Kaganovics, Jezsov s Zsdanov elvtrsak. Sztlin elvtrs meglep tjkozottsggal viseltetett a technika irnt, klns figyelmet fordtva a gpkocsi minden egyes alkatrszeire. Az egyik gpkocsin mi a ht burkolatt nikkelezett lemezbl ksztettk el. Sztlin elvtrs azt javasolta, hogy ne neheztsk meg a sajt munknkat feleslegesen, ksztsk inkbb egyszerbbre s ersebbre a gpkocsit."

Az Amerikai Egyeslt llamok elnke, Franklin Delano Roosevelt 1935-ben, ismerve Sztlin Packard mrka irnti vonzalmt, "Joe bcsinak" ajndkozott egy fehr szn, pnclozott Packard Twelve modellt. A Gazdanek nagyon tetszett az ajndk (ksbb tfestettk feketre), s ettl kezdve mr kizrlag a pnclozott autban utazgatott, annl is inkbb, mivel a harmincas vek vgre olyan sok lett a npellensg, hogy a nyitott gpkocsiban val utazs nagyon veszlyess vlt.

A Belorusz Kommunista Prt tagja, Alexander Hackevics 1937-ben Grziban pihent. A Grz Kommunista Prt ftitkra, Lavrentyij Pavlovics Berija egy napon elhatrozta, hogy vgigkocsikzik a tisztelt vendggel a Grz Haditon. Berija, a felesge s a fia, valamint a tisztelt vendg, Hackievics, ks este, felkapcsolt fnyszrkkal, nagy sebessggel szguldottak az ton. Az egyik kanyar eltt a sofr cskkentette a sebessget, s abban a pillanatban az autt tz al vettk.

Hackievics hallos sebet kapott, Berija felesge pedig frje karjai kztt halt meg. Berija srls nlkl megszta. Valsznleg az mentette meg lett, hogy Hackievics is olyan orrcsptett viselt, mint amilyet , s a tmadk sszetveszthettk vele. Az incidensrl tudomst szerezve Sztlin egy ugyanolyan pnclozott Packard Twelve-t kldtt Berijnak, mint amilyet is hasznlt.

forrs: Vetern Aut s Motor

Ezt kveten gyorsan kiadtak egy hatrozatot, amelynek rtelmben a Politikai Bizottsg tagjainak ktelez pnclozott gpkocsikban lnik. A gpkocsikat az amerikai Packard Motor Car Company cgtl rendeltk meg, majd a Szovjetuniban pncloztk, a ZISZ-nl.


Hurr, Sztlin elvtrsnak!

forrs: Vetern Aut s MotorEzutn az llami fgarzs minden vben megkapta a Packard Twelve modellek legjabb vltozatt. 1937-ben Sztlin a Packard Twelve Serie 15-t hasznlta. Ezt 175 lers motorral szereltk, s a Packard cg trtnetben elszr, fggetlen elskerk-felfggesztssel, gynevezett Safe-T-Flex rendszerrel lttk el. Mint ksbb beigazoldott, a Packardokat nem flslegesen pncloztk.

1942 novemberben egy, az emelvnyen megbv dezertlt katona, megltva, hogy a fekete, llami szemlygpkocsi kigrdl a Kreml Szpaszkij-kapujn, fegyvervel tzet nyitott r. A lvedkek vgigpattogtak a karoszrin. A hts lsen a klkereskedelmi npbiztos, Anasztasz Ivanovics Mikojn lt. Sofrje, megltva az vegen pattog lvedkeket, gyorstott, s a Vasziljevszkij ton lefel haladva kivitte a tzznbl a gpkocsit. Senki sem srlt meg, a mernylt a Kreml rsge rtalmatlann tette.

A Molotov-Ribbentrop paktum alrsa utn Sztlin a nmet klgyminiszternek megmutatta a sajt Packardjt, s flig trfsan elpanaszolta, hogy knytelen a "rothad amerikai burzsozia" ltal gyrtott autn utazni, enyhe clzst tve arra, htha megajndkozza t "Adolf bartja" a nmet technika csodjval, a pnclozott Mercedes-Benz 770 tpussal. Joachim von Ribbentrop, akinek kretnsgrl legendk keringtek, valsznleg nem rtette Sztlin clzst, mert kis id elteltvel Sztlinnak egy ktszemlyes Mercedes-Benz 540K roadster sportautt kldtek ajndkba. A Gazdnak nem ilyen "ajndkra" volt szksge.

forrs: Vetern Aut s MotorA Sztlin ltal leggyakrabban hasznlt tvonal, a Kreml s a nyaralja kztti tv rsze volt a Novij Arbat. A Novij Arbat t akkoriban "rezsimt" volt. Vgig a jrdkon s a keresztezdsekben gynevezett lldoglk voltak: az llamvdelem beltztetett munkatrsai. Knny volt ket felismerni, mivel egyforma, kk szn, rvidgallros ltnyt viseltek. Amikor a Novij Arbaton vgiggrdlt a Packardok sora, amelyet lehetetlenl ers dudahang ksrt, a gyerekek kirohantak az iskolkbl, integettek, s azt kiabltk: - Hurr, Sztlin elvtrsnak! - abban a teljes meggyzdsben, hogy lttk t, s Sztlin ltta ket.

 mindenkivel szemben bizalmatlan Sztlin soha sem hasznlta ugyanazt a szemlygpkocsit. A csak htulra felszerelt rendszmokat is llandan vltogattk. A sofrk kzl senki sem tudta, hogy az adott napon ppen melyik jrmvet fogja hasznlni. Sztlin a Kremlbl val kiguruls eltt, az utols pillanatban gyakran megvltoztatta az tvonalat. rdekes volt, ahogy Sztlin lt a pnclozott aut utasterben. Sok Sztlin-ellenes mben olvashat a koholmny, hogy a Gazda a gpkocsi padljn, az utastr vlaszfalhoz odasimulva, fekve utazott.

forrs: Vetern Aut s MotorZsukov marsall, akinek alkalma volt nhnyszor egytt utazni Sztlinnal, gy emlkezik: "Sztlin utastott, hogy ljek a hts lsre. Elcsodlkoztam. gy utaztunk: ell lt Vlaszik, a testrsg parancsnoka, mgtte Sztlin, Sztlin mgtt n. Ksbb megkrdeztem Vlaszikot: - Mirt ltetett htra Sztlin? - Mindig gy csinlja, azrt, hogy ha ellrl tzet nyitnak a gpkocsira, akkor engem talljanak el, ha pedig htulrl tzelnek rnk, akkor nt talljk el - vlaszolta."

Hasonl szituciba kerlt Milovan Gyilasz, jugoszlv diplomata s jsgr: "Kremlbeli beszlgetsnk krlbell fl rig tartott, ezt kveten elindultunk Sztlin nyaraljba. Beltnk Sztlin gpkocsijba. Zsdanov lt htul, jobbra tlem, elttnk pedig a ptlsen Sztlin s Molotov. Az utazs sorn Sztlin az eltte lev vlaszfalon bekapcsolta a vilgtst, amely alatt fggtt a zsebrja. Krlbell 22 ra volt, s n magam eltt lttam Sztlin grnyedt htt s a kemny marsalli inggallr fltt lthat csontos, brreds tarkjt."

Gyilasz 1945-ben mr utazott Moszkvban egy Packarddal, akkor Molotov trsasgban. Gyilasz ezt az utazst is lerta. A klgyi npbiztossal Sztlin nyaraljba utaztak. "A gpkocsi viszonylag nagy sebessggel haladt, krlbell nyolcvan kilomteres rnknti sebessggel, kss nlkl. Vilgos volt, hogy a forgalomszablyozk a gpkocsit valamilyen mdon felismertk, s soron kvl tengedtk mindentt. Moszkvt elhagyva aszfaltozott ton haladtunk. Ksbb megtudtam, ezt az tvonalat, a hbort kveten mg sokig - lehet hogy napjainkban is -, csak a kormny tagjai hasznlhattk."

forrs: Vetern Aut s Motor"Gyorsan megrkeztnk a belptet helyhez. A gpkocsivezet mellett l tiszt a szlvd mgtt felmutatott valamilyen okmnyt, majd az rsg minden formasg mellzsvel beengedett bennnket. A jobb oldali ablak le volt engedve. Molotov szrevette, hogy engem zavar a huzat, s elkezdte felemelni az ablakot. Csak ekkor lettem figyelmes arra, milyen vastag vegbl van, s rjttem, hogy pnclozott gpkocsiban utazunk. gy gondolom, hogy ez egy Packard volt, mert egy pontosan ugyanilyen gpkocsit kapott Tito marsall 1945-ben a szovjet kormnytl."

1940 mjusban Sztlin a Politikai Bizottsg egyik lsn ezt mondta: "Mi, a Politikai Bizottsg tagjai rossz pldt mutatunk azzal, hogy klfldi gyrtmny szemlygpkocsikon utazgatunk". Pldamutats ide vagy oda, amikor 1939-ben befejezdtt a tizenkt hengeres Packard gyrtsa, addott a krds: milyen autkon utazzanak a tovbbiakban a Szovjetuni vezeti?


A Gazda ZISZ-115-se

forrs: Vetern Aut s Motor1942-ben, a hbor tetfoknak vben hatrozat szletett arrl, hogy a kormny tagjai rszre j kormnyzati gpkocsit kell alkotni. 1945 vgn a ZISZ-en bell felplt egy zemrsz, ahol elkezddhettek a ZISZ-110 limuzin sszeszerelsi munki. Ez a kocsi a Gazda ltal olyannyira kedvelt Packard mintjra, annak hasonmsaknt kszlt el, s sok paramterben fellmlta a Packardot, igaz, csak annak hbor eltti vltozatt. A Gazda s kzvetlen krnyezete rszre a ZISZ-115 pnclozott vltozata kszlt el.

Klsleg csak annyiban trt el a ZISZ-110 alapvltozattl, hogy a kerekek dsztrcsi, amelyek a megerstett fkekkel felszerelt kerkagyakat takartk el, szembetnen killak voltak, az els lkhrtn pedig egy grbtett szarv alak krtt helyeztek el. Az utastr knyelmi felszerelst csupn egy rdi, ftberendezs, ra s hamutart adta. A ZISZ-115-bl alig harminc kszlt, s zemidejk letelte utn megsemmistettk ket. Nhny azonban mgis fennmaradt, egyikk a rigai Motor Mzeumban lthat. A vastag ablakveg mgtt, az utastr belsejben, a hts lsen a Gazda viaszfigurja trnol, pipval a kezben.

Sztlin 1947. december 19-n, egy lista alapjn a szovjet fels llami vezetk, azok csaldtagjai, valamint az elhunyt prtvezetk csaldjai rszre szemlygpkocsikat utalt ki az llami fgarzsbl. Sajt magnak nhny ZISZ-115-st, s a "Roosevelti idk"-bl egy pnclozott Packard Twelve gpkocsit tartott meg (ez a tzves pldny ersebb s megbzhatbb volt, mint az j ZISZ). Sztlin tizenhat hve kztt 26 klfldi s 20 szovjet gyrtmny autt osztott szt, az albbiak szerint:

forrs: Vetern Aut s MotorAndrej Andrejev - pnclozott Packard, Chevrolet, Pobeda; Lavrentyij Berija - pnclozott Packard, Mercedes, ZISZ-110; Nyikolaj Bulganyin - Cadillac, Packard, Pobeda; Nyikolaj Voznyeszenszkij - Cadillac, ZISZ-110 (2 aut); Kliment Vorosilov - pnclozott Packard, Chevrolet, Ford V8; Andrej Zsdanov - pnclozott Packard, Packard, ZISZ-110; Lazar Kaganovics - Packard, ZISZ-110, nyitott ZISZ-110; Alekszej Koszigin - Packard, ZISZ-110, Pobeda; Alekszej Kuznyecov - Packard, ZISZ-110, Pobeda; Georgij Malenkov - pnclozott Packard, nyitott Packard, ZISZ-110; Anasztaz Mikojn - pnclozott Packard, ZISZ-110 (2 aut); Vjacseszlav Molotov - pnclozott Packard, Chrysler, ZISZ-110; Georgij Popov - Cadillac, ZISZ-110, Pobeda; Alekszandr Poszkrebisev - Cadillac, Buick; Mihail Szuszlov - Packard, ZISZ-110, Pobeda; Nyikolaj Svernik - Cadillac, Packard, Pobeda.

Az elhunyt Mihail Kalinyin, a Legfels Tancs Elnksgnek volt elnke csaldjnak egy Buickot, Alekszandr Scserbakov csaldja rszre egy Chevrolet-t, Szergo Ordzsonikidze csaldjnak pedig egy V8-as Ford kocsit utaltak ki. Feliksz Dzserzsinszkij rokonsgnak, ki tudja mirt, csupn egy Pobeda jutott.

forrs: Vetern Aut s MotorA legenda szerint, amelyet a sztlini testrsg munkatrsai elszeretettel meslnek, a Gazda utoljra az ltala annyira kedvelt Packard Twelve gpkocsin utazott kzeli, kuncevi nyaraljba. Halla utn a Packard a nyaral melletti garzsban maradt. A szemlyi kultusz leleplezse hevben a kocsirl egyszeren elfeledkeztek. Mg az tvenes s a hatvanas vekben is ott volt, amikor pedig nagyon sok llami jrm vndorolt t szemlyes tulajdonba.

A Packardot csak 1968-ban vettk el, amikor a Felszabadts cm filmeposz forgatsakor szksg volt r. A filmes stb legnagyobb meglepetsre a kocsit kitn llapotban talltk. A filmfelvtel munkit kveten a sztlini Packard j lakhelyre kltztt, a Moszfilm garzsba, ahol szp lassan tnkrement. Sztlin automobiljt vgl a Veternaut-vadszok Klubja vette t. Viszonylag gyorsan rjttek, hogy egy ilyen jrm helyrelltsra nincs elegend pnzk, ezrt eladtk, s a sztlini Packard egy alig ismert gyjthz kerlt. komolyan vette a feladatot, s a szbeszd szerint a teljes helyrellts irnti vgy annyira thatotta, hogy szinte mr enyhe grz akcentussal kezdett beszlni...

(Vetern Aut s Motor)


 
Nvjegy

Farkas Jnos

Audi Super 90 restaurtor

Miskolc

Krt u. 4.

tel: 70/4532599

E-mail: farkas.janos2@chello.hu

 
tvonal tervez
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
ra
 
Naptr
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Szerkesztnek
 
Zene
 

ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168