Nehz a rzgy
2005.05.24. 08:19
Kis kitr a vetern motorokhoz
A francia Gnome&Rhone cg trtnete kicsit hasonlt a BMW-hez - mindketten replgpmotorok gyrtsval kezdtk, aztn kitn motorkerkprokat is ksztettek. m a francia vllalat esetben a motorkerkpr-gyrts a replgpekhez kpest mellkes szerepet jtszott. Bernth Andrs Lengyelorszgba ment AX2-est nzni. A fnykpeket Jerzy Kossowski ksztette.
ltalban igaz szokott lenni, hogy a szomszd rtje mindig zldebb, de vannak esetek, amikor a legel flrja, sznhatsa hatron innen s tl teljesen azonos. J plda erre ez a lengyel kzben lv Gnome&Rhone AX2 motorkerkpr, amelyhez hasonl egy-kett akad magyar fldn is, br tbbsgk csak gretes restaurlsi terv formjban.
Az zemkpes, restaurlt modellrl hallva okkal felttelezhettk, hogy a Magyarorszgnl ngyszer nagyobb lakossg lengyelhonban egy hibtlan llapot gpezettel kerlnk szembe, amelyhez mindenfle rdekes trtnetek kapcsoldnak. Ehhez kpest kiderlt, mintha itthon lennnk...
A Vrs Br kedvence
A Gnome&Rhone gyr trtnett meglehets rszletessggel vgigkvettk a Vetern 2003. februri szmban, gy ettl most eltekintennk, s csak a mulasztk kedvrt emltjk, hogy a francia cg histrija 1895-ben kezddtt (nmely forrsok szerint 1892-ben), amikor a Seguin testvrpr, Louis s Laurent megszerezte egy bels gs motor licenct a nmet Motoren Fabrik Oberursel vllalattl. Ezeket a motorokat ksbb Gnome nven rultk.

A cg fejldsnek kvetkez fontos llomsa egy replgpmotor megtervezse (1907) s gyrtsa (1909) volt. A Seguin fivrek j megoldsokat keresve konstrultk meg sajt csillagmotorjukat, amelyet Gnome Omegnak neveztek el. Klnlegessge abban llt, hogy a forgattystengely rgztve volt, s az egsz hajtm forgott. Milyen elnyei voltak az ilyen elrendezsnek? Megolddtak a hajtmhts problmi, a centrifuglis er pedig segtette a szeleprugk mkdst.
Persze, e konstrukciknak rengeteg gyengjk is volt. A legzavarbbakhoz tartozik a jelents, vibrl tmeg, amely irnytsi gondokat okozott. Ha ehhez hozzvesszk az zemanyag-ellts s a gyjtsi rendszer bajait, sejthet, hogy egy ilyen motor komoly kihvs volt a terveznek s a piltnak egyarnt.
1910-tl gyrtott replgp-hajtmveket Louis Verder is. Cgt, a Socit des Moteurs le Rhone-t 1915-ben megvsroltk a Seguin fivrek, s a kt vllalkozs egyeslsvel jtt ltre a Socit des Moteurs Gnome et Rhone, amely egyebek kztt az els vilghborban jl bevlt csillagmotorok sorozatgyrtsval foglalkozott. A nmet repls hres sza, Manfred von Richthoffen, a "Vrs Br" Fokkert is Gnome&Rhone 9C hajtotta.
A Gnome&Rhone az els vilghbor utn, replgpmotor-megrendelsek hinyban kezdett motorkerkpr-gyrtssal foglalkozni. Termszetesen kerestk a mdjt, hogy a hadsereg beszllti lehessenek ktkerekikkel is, mivel a francia katonasg szmos motorkerkpr-tpust hasznlt a vilghborban, kztk Terrot s Rene Gillet gyrtmnyokat. Az igazi ttrsre azonban a harmincas vek vgig kellett vrniuk.
A hszas vek kzeptl a prizsi Rene Gillet cg volt a francia hadsereg f szlltja. A npszer G modellt ksztettk szl s oldalkocsis kivitelben, a legklnbzbb felszerelsekkel, gy gppuskallvnnyal, teherszllt s sebesltszllt vltozatban. A 750 kbcentimteres, oldalt szelepelt motorhoz hromfokozat vlt csatlakozott, ell rugs villa, htul merev felfggeszts jellemezte. A fejleszts legfontosabb lpseknt 1939-ben ngyfokozat vltval kezdtk gyrtani, egybknt fbb adatai nem sokat mdosultak, egszen az tvenes vek elejig.
Klns mdon, mg a segdmotorokat gyrt Velomoteur cg is kapott megrendelseket a katonasgtl, m rendszerestett gp volt az egyhengeres Gnome&Rhone D5A (500 ccm, ohv), a Motobecane S5C (500 ccm, ohv), a Terrot RDA (500 ccm, sv), a nehz, kthengeres Gnome&Rhone AX2 (800 ccm, sv), a Monet Goyon L5A1, a Gnome&Rhone 750 Arme (750 ccm, ohv), a Rene Gillet G1 (750 ccm, V-kthengeres), s a Terrot VAAT (750 ccm, V-kthengeres). A legtbb francia katonai motorkerkpr oldalkocsis volt, a szl modelleket gyakran szereltk kln szerszmkszlettel, vszontskkkal, megerstett oldaltmasszal.
A felsorolsban szerepl motorkerkprok ltalban csvzzal, kzponti rugs els villval, hts rugzs nlkl, lnchajtssal kszltek. A Gnome&Rhone AX2 modellnek viszont prselt lemezbl kszlt vza s els villja, a motorral egybeptett vltja s kardnhajtsa volt. Meglehetsen hasonltott a Zndappokra, s mivel ers, strapabr konstrukci volt, hamar npszerv vlt a katonk kztt. Az AX2-est a boxermotoros, 500 ccm-es (68x68 mm) V2 tpusbl fejlesztettk ki. A motor sszlkettrfogatt 800 cm3-re nveltk, s htrameneti fokozattal elltott vltval ksztettk.
Az AX2 kardnhajtsa tvezetett az oldalkocsi-kerkre is, s ez az tttel a ksbbi modelleknl be- s kikapcsolhatv vlt. A 750 Arme tpus motorja ugyancsak boxerelrendezs volt, fellszelepelt, 750 ccm-es (81x72 mm), s nem volt oldalkocsikerk-hajtsa. A megszlls vei nem voltak klnsebben dicssgesek a Gnome&Rhone szmra. A vllalat nmet irnyts al kerlt, s motorkerkprjai (fleg az AX2), s persze mindenekeltt replgp-hajtmvei Hitler hbors gpezett szolgltk.

Egybknt BMW-alkatrszeket, st komplett BMW-hajtmveket is gyrtottak. 1941-ben a Gnome&Rhone bekebelezte a SNMC zemet (korbbi nevn: Socit des Moteurs et Automobiles Lorraine), vagyis Lorainne Dietrich, ismert aut- s replgpmotor-gyros cgt. Egyes forrsok emltst tesznek ugyan a Gnome&Rhone zemben vgrehajtott szabotzsakcikrl, de ezek minden bizonnyal gy trtntek, ahogy a "Hall, hall" cm angol tvsorozatban. gy aztn a cget az 1945-s felszabaduls utn llamostottk, s beolvasztottk az jonnan ltrehozott SNECMA (Socit National d'Etude et de Construction de Moteurs de Aviation) - konzorciumba.

A harcok utn a Gnome&Rhone zemekben amerikai tankokat jtottak fel, traktort, tejcentrifugt, autoklvot, lfegyvereket s motorkerkprokat gyrtottak. Mintha csak a csepeli Weiss Manfrd Vas- s Aclipari Rt. trtnett olvasnnk. Az tvenes vek vgre azutn a Gnome&Rhone motorbiciklik teljesen eltntek a piacrl, az zem tllt a replgpgyrtsra.
Gumi a rug
A mr emltett AX2 modell az X tpus tovbbfejlesztett vltozata. 1937-ben jelent meg, s az akkori idk legnehezebb katonai motorkerkprja volt. Slya hromfnyi szemlyzettel, felszerelssel s zemanyaggal elrhette a 850 kilogrammot.
A nem tl ers hajtm miatt rvid ttteleket hasznltak. A jrmvek tbbsgt oldalkocsival szereltk, ezek hajit tzfle tpusbl vlaszottk ki, s akadt kzttk sebesltszllt kivitel is. Ilyen nehz katonai motorkerkpr esetn az oldalkocsi-kerk meghajtsa magtl rtetdnek tnik.
Az AX2 a harmincas vek Gnome&Rhone motorjaira jellemz lemezvzzal plt. Az els villa is prselt lemezbl kszlt, rugzshoz viszont gumiszalagokat hasznltak, s nem a motorok tbbsgn alkalmazott csavar- vagy laprugkat.
A gumirugzs eredett az aviatikban talljuk meg, hajdan a knny replgpeken gyakran alkalmaztak ilyen konstrukcit. A htskerk-felfggeszts termszetesen merev, de az oldalkocsi-csnak tekercsrugkat kapott. A motor kthengeres, oldalt szelepelt, egy porlasztval. Eredetileg mgnesgyjtst alkalmaztak, de az gyakran, felmelegeds utn, a rossz szigetels miatt gyenge szikrt adott, ezrt szmos motorkerkprt talaktottak akkumultoros gyjtsv. Egybknt is: minden AX2-nek volt dinamja s akkumultora.
A motort alulrl ers acllemez vdi. Az egytrcss, szraz kuplung mkdtethet kzzel, a kormnyon tallhat karral, vagy a bal oldalon lv pedl segtsgvel. Kiemelskor az oldalkocsi meghajtsa kikapcsoldik. A harmadik kerk hajtst a jobb oldalon lv karral lehet bekapcsolni. A sebessgvlt kzi kapcsols, ngyfokozat, htramenet nlkl (a csak rvid ideig gyrtott AX5 szrinak tfokozat, htrameneti fokozattal szerelt sebessgvltja volt).
Akrcsak az autknl, itt is kardntengely viszi a hajtst a hts kerkhez. Az oldalkocsi kerekhez fltengely adja t az ert, kt keresztcsuklval. A lbfk a motor hts kerekre s az oldalkocsi kerekre hat. Van mg egy karral zemeltethet kzifk is a motorbicikli jobb oldaln, amely a lbfkkel prhuzamosan mkdik.
Az els kerk fkt a kormnyon lv karral mkdtethetjk. Nagyon hasznos szerkezet a kzigz, amely segt, ha ki kell vergdni egy terepakadly csapdjbl. Ritkn lthat megolds a skveggel bortott els fnyszr, melyben a fnysugarat a reflektor tkre fkuszlja. Sok ms kthengeres, boxermotorral elltott motorkerkprtl eltren az AX2 csupn egy hangtomptt kapott. Ktflekppen helyeztk el a dobot, vagy a bemutatott motoron lthat mdon, vagy magasabban, a hts tengely fltt.
Francia felszereltsg
Az itt lthat motorkerkpr a modell gyrtsnak kezdeti idszakbl szrmazik, s gynevezett francia felszereltsg. Mint a korbbiakban mr sz esett rla, Franciaorszg 1940-es elfoglalsa utn a Gnome&Rhone zem nmet vezets al kerlt, s AX2 motorokat gyrtott.
Akkor tbb vltoztatst is bevezettek, fleg a gyrtsi folyamat egyszerstse, olcsbb ttele rdekben. Az elkszlt AX2-eseket a nmet hadsereg vette t, s persze hasznltak korbban gyrtott, zskmnyolt pldnyokat is. Szmos AX2 kerlt a keleti frontra, gy jelenhetett meg nhny Lengyelorszgban (s Magyarorszgon is).
Ez a pldny jval a hbor utn hagyta el Franciaorszgot, egy emigrcibl hazatr lengyel vitte magval. Ksbb a zbierski erdsz hasznlta, s 1976-ban kerlt mostani tulajdonoshoz, Jan Wilkaniechez, hasznlhatatlan llapotban (tnkrement a vlt).
Az eltrt fogaskerekek ptlsa utn a motorkerkprt j gazdja fokozatosan visszalltotta eredeti llapotba. Komoly gondot jelentett az els villa feljtsa, mert formkat kellett kszteni a gumirugzs ptlshoz. A motor gyrtsnak pontos dtuma ismeretlen, az azonost tbln lv gyrtsi vet az nkormnyzat kvnsgra gravroztk a 70-es vekben. Felszereltsge 1937 s 1940 kztti szletsre utal.
Rvid prbm tapasztalata szerint az AX2 nagyon jl vezethet terepen, kitnek a sebessgvlt tttelei. Kormnyzsa azonban - tekintettel a jelents tmegre - nem kis fizikai ert kvetel. Autton nem szabad elfeledkezni az oldalkocsihajts kikapcsolsrl, msklnben a differencilm hinya miatt knnyen lesodrdhatunk az trl egy kanyarban.
Mivel megnzhettem, ahogy Pawel Wilkaniec fia terepen hasznlja a motort, vadul fel- s lehajtva a domboldalakon, megersthetem az AX2 megbzhatsgrl s strapabrsrl szl lltsokat. Knnyen felgyorsthat, motorja terepen sem melegszik tl. Ez az egyik legjobban megptett nehz, katonai motorkerkpr, amelyet eddig alkalmam volt ltni.
Mszaki adatok
Tpus. Gnome&Rhone AX2
Motor. Kthengeres, oldalt szelepelt boxermotor. Furat 80 mm, lket 80 mm, sszlkettrfogat 804 cm3. Legnagyobb teljestmny 19 LE 3600/min. Srts 5,6. 1 darab Solex 30 GFH karburtor. Gyjts: Magneto France, kzi elgyjts-szablyzssal. Dinam: 6V, Magneto France. Egyes szriknl a replsben elterjedt nikkel-kadmium akkumultort hasznltak.
Ertvitel. Egytrcss, szraz kuplung, kzi kapcsols, ngyfokozat vltm. A hts kerk hajtsa kardntengellyel. Az oldalkocsikerk hajtsa kapcsolhat.
Felpts. Prselt lemezvz, prselt lemezbl kszlt els villa gumirugzssal, lengscsillapt nlkl. Merev htskerk-felfggeszts. Csvzas oldalkocsi, a csnak tekercsrugkon. Ell, htul s az oldalkocsikerken mechanikus mkdtets dobfkek.
Mretek, tmegek. Menetksz tmeg 180-200 kg, oldalkocsival 400-450 kg. Gumimret 4,00x19.
Menetteljestmnyek. Maximlis sebessg: 60-76 km/h. zemanyag-fogyaszts: 11-15 liter/100 km. Gyrtsi id: 1936-1945
(Vetern Aut s Motor)
|