audi-farkas
Kp
 
Egyesletek Klubbok
 
Audi super
 
Vetern aut
 
Vizsgztats
 
Old sport
 
Killtsok
 
Interj
 
Hreink
Hreink : Nehz a rzgy

Nehz a rzgy

  2005.05.24. 08:19

Kis kitr a vetern motorokhoz


A francia Gnome&Rhone cg trtnete kicsit hasonlt a BMW-hez - mindketten replgpmotorok gyrtsval kezdtk, aztn kitn motorkerkprokat is ksztettek. m a francia vllalat esetben a motorkerkpr-gyrts a replgpekhez kpest mellkes szerepet jtszott. Bernth Andrs Lengyelorszgba ment AX2-est nzni. A fnykpeket Jerzy Kossowski ksztette.



ltalban igaz szokott lenni, hogy a szomszd rtje mindig zldebb, de vannak esetek, amikor a legel flrja, sznhatsa hatron innen s tl teljesen azonos. J plda erre ez a lengyel kzben lv Gnome&Rhone AX2 motorkerkpr, amelyhez hasonl egy-kett akad magyar fldn is, br tbbsgk csak gretes restaurlsi terv formjban.

Az zemkpes, restaurlt modellrl hallva okkal felttelezhettk, hogy a Magyarorszgnl ngyszer nagyobb lakossg lengyelhonban egy hibtlan llapot gpezettel kerlnk szembe, amelyhez mindenfle rdekes trtnetek kapcsoldnak. Ehhez kpest kiderlt, mintha itthon lennnk...

A Vrs Br kedvence

A Gnome&Rhone gyr trtnett meglehets rszletessggel vgigkvettk a Vetern 2003. februri szmban, gy ettl most eltekintennk, s csak a mulasztk kedvrt emltjk, hogy a francia cg histrija 1895-ben kezddtt (nmely forrsok szerint 1892-ben), amikor a Seguin testvrpr, Louis s Laurent megszerezte egy bels gs motor licenct a nmet Motoren Fabrik Oberursel vllalattl. Ezeket a motorokat ksbb Gnome nven rultk.

forrs: Vetern Aut s Motor

A cg fejldsnek kvetkez fontos llomsa egy replgpmotor megtervezse (1907) s gyrtsa (1909) volt. A Seguin fivrek j megoldsokat keresve konstrultk meg sajt csillagmotorjukat, amelyet Gnome Omegnak neveztek el. Klnlegessge abban llt, hogy a forgattystengely rgztve volt, s az egsz hajtm forgott. Milyen elnyei voltak az ilyen elrendezsnek? Megolddtak a hajtmhts problmi, a centrifuglis er pedig segtette a szeleprugk mkdst.

Persze, e konstrukciknak rengeteg gyengjk is volt. A legzavarbbakhoz tartozik a jelents, vibrl tmeg, amely irnytsi gondokat okozott. Ha ehhez hozzvesszk az zemanyag-ellts s a gyjtsi rendszer bajait, sejthet, hogy egy ilyen motor komoly kihvs volt a terveznek s a piltnak egyarnt.

forrs: Vetern Aut s Motor1910-tl gyrtott replgp-hajtmveket Louis Verder is. Cgt, a Socit des Moteurs le Rhone-t 1915-ben megvsroltk a Seguin fivrek, s a kt vllalkozs egyeslsvel jtt ltre a Socit des Moteurs Gnome et Rhone, amely egyebek kztt az els vilghborban jl bevlt csillagmotorok sorozatgyrtsval foglalkozott. A nmet repls hres sza, Manfred von Richthoffen, a "Vrs Br" Fokkert is Gnome&Rhone 9C hajtotta.

A Gnome&Rhone az els vilghbor utn, replgpmotor-megrendelsek hinyban kezdett motorkerkpr-gyrtssal foglalkozni. Termszetesen kerestk a mdjt, hogy a hadsereg beszllti lehessenek ktkerekikkel is, mivel a francia katonasg szmos motorkerkpr-tpust hasznlt a vilghborban, kztk Terrot s Rene Gillet gyrtmnyokat. Az igazi ttrsre azonban a harmincas vek vgig kellett vrniuk.

A hszas vek kzeptl a prizsi Rene Gillet cg volt a francia hadsereg f szlltja. A npszer G modellt ksztettk szl s oldalkocsis kivitelben, a legklnbzbb felszerelsekkel, gy gppuskallvnnyal, teherszllt s sebesltszllt vltozatban. A 750 kbcentimteres, oldalt szelepelt motorhoz hromfokozat vlt csatlakozott, ell rugs villa, htul merev felfggeszts jellemezte. A fejleszts legfontosabb lpseknt 1939-ben ngyfokozat vltval kezdtk gyrtani, egybknt fbb adatai nem sokat mdosultak, egszen az tvenes vek elejig.

forrs: Vetern Aut s MotorKlns mdon, mg a segdmotorokat gyrt Velomoteur cg is kapott megrendelseket a katonasgtl, m rendszerestett gp volt az egyhengeres Gnome&Rhone D5A (500 ccm, ohv), a Motobecane S5C (500 ccm, ohv), a Terrot RDA (500 ccm, sv), a nehz, kthengeres Gnome&Rhone AX2 (800 ccm, sv), a Monet Goyon L5A1, a Gnome&Rhone 750 Arme (750 ccm, ohv), a Rene Gillet G1 (750 ccm, V-kthengeres), s a Terrot VAAT (750 ccm, V-kthengeres). A legtbb francia katonai motorkerkpr oldalkocsis volt, a szl modelleket gyakran szereltk kln szerszmkszlettel, vszontskkkal, megerstett oldaltmasszal.

forrs: Vetern Aut s MotorA felsorolsban szerepl motorkerkprok ltalban csvzzal, kzponti rugs els villval, hts rugzs nlkl, lnchajtssal kszltek. A Gnome&Rhone AX2 modellnek viszont prselt lemezbl kszlt vza s els villja, a motorral egybeptett vltja s kardnhajtsa volt. Meglehetsen hasonltott a Zndappokra, s mivel ers, strapabr konstrukci volt, hamar npszerv vlt a katonk kztt. Az AX2-est a boxermotoros, 500 ccm-es (68x68 mm) V2 tpusbl fejlesztettk ki. A motor sszlkettrfogatt 800 cm3-re nveltk, s htrameneti fokozattal elltott vltval ksztettk.

Az AX2 kardnhajtsa tvezetett az oldalkocsi-kerkre is, s ez az tttel a ksbbi modelleknl be- s kikapcsolhatv vlt. A 750 Arme tpus motorja ugyancsak boxerelrendezs volt, fellszelepelt, 750 ccm-es (81x72 mm), s nem volt oldalkocsikerk-hajtsa. A megszlls vei nem voltak klnsebben dicssgesek a Gnome&Rhone szmra. A vllalat nmet irnyts al kerlt, s motorkerkprjai (fleg az AX2), s persze mindenekeltt replgp-hajtmvei Hitler hbors gpezett szolgltk.

forrs: Vetern Aut s Motor

Egybknt BMW-alkatrszeket, st komplett BMW-hajtmveket is gyrtottak. 1941-ben a Gnome&Rhone bekebelezte a SNMC zemet (korbbi nevn: Socit des Moteurs et Automobiles Lorraine), vagyis Lorainne Dietrich, ismert aut- s replgpmotor-gyros cgt. Egyes forrsok emltst tesznek ugyan a Gnome&Rhone zemben vgrehajtott szabotzsakcikrl, de ezek minden bizonnyal gy trtntek, ahogy a "Hall, hall" cm angol tvsorozatban.  gy aztn a cget az 1945-s felszabaduls utn llamostottk, s beolvasztottk az jonnan ltrehozott SNECMA (Socit National d'Etude et de Construction de Moteurs de Aviation) - konzorciumba.

forrs: Vetern Aut s Motor

A harcok utn a Gnome&Rhone zemekben amerikai tankokat jtottak fel, traktort, tejcentrifugt, autoklvot, lfegyvereket s motorkerkprokat gyrtottak. Mintha csak a csepeli Weiss Manfrd Vas- s Aclipari Rt. trtnett olvasnnk. Az tvenes vek vgre azutn a Gnome&Rhone motorbiciklik teljesen eltntek a piacrl, az zem tllt a replgpgyrtsra.


Gumi a rug

forrs: Vetern Aut s MotorA mr emltett AX2 modell az X tpus tovbbfejlesztett vltozata. 1937-ben jelent meg, s az akkori idk legnehezebb katonai motorkerkprja volt. Slya hromfnyi szemlyzettel, felszerelssel s zemanyaggal elrhette a 850 kilogrammot.

A nem tl ers hajtm miatt rvid ttteleket hasznltak. A jrmvek tbbsgt oldalkocsival szereltk, ezek hajit tzfle tpusbl vlaszottk ki, s akadt kzttk sebesltszllt kivitel is. Ilyen nehz katonai motorkerkpr esetn az oldalkocsi-kerk meghajtsa magtl rtetdnek tnik.

Az AX2 a harmincas vek Gnome&Rhone motorjaira jellemz lemezvzzal plt. Az els villa is prselt lemezbl kszlt, rugzshoz viszont gumiszalagokat hasznltak, s nem a motorok tbbsgn alkalmazott csavar- vagy laprugkat.

forrs: Vetern Aut s MotorA gumirugzs eredett az aviatikban talljuk meg, hajdan a knny replgpeken gyakran alkalmaztak ilyen konstrukcit. A htskerk-felfggeszts termszetesen merev, de az oldalkocsi-csnak tekercsrugkat kapott. A motor kthengeres, oldalt szelepelt, egy porlasztval. Eredetileg mgnesgyjtst alkalmaztak, de az gyakran, felmelegeds utn, a rossz szigetels miatt gyenge szikrt adott, ezrt szmos motorkerkprt talaktottak akkumultoros gyjtsv. Egybknt is: minden AX2-nek volt  dinamja s akkumultora.

forrs: Vetern Aut s MotorA motort alulrl ers acllemez vdi. Az egytrcss, szraz kuplung mkdtethet kzzel, a kormnyon tallhat karral, vagy a bal oldalon lv pedl segtsgvel. Kiemelskor az oldalkocsi meghajtsa kikapcsoldik. A harmadik kerk hajtst a jobb oldalon lv karral lehet bekapcsolni. A sebessgvlt kzi kapcsols, ngyfokozat, htramenet nlkl (a csak rvid ideig gyrtott AX5 szrinak tfokozat, htrameneti fokozattal szerelt sebessgvltja volt).

forrs: Vetern Aut s MotorAkrcsak az autknl, itt is kardntengely viszi a hajtst a hts kerkhez. Az oldalkocsi kerekhez fltengely adja t az ert, kt keresztcsuklval. A lbfk a motor hts kerekre s az oldalkocsi kerekre hat. Van mg egy karral zemeltethet kzifk is a motorbicikli jobb oldaln, amely a lbfkkel prhuzamosan mkdik.

Az els kerk fkt a kormnyon lv karral mkdtethetjk. Nagyon hasznos szerkezet a kzigz, amely segt, ha ki kell vergdni egy terepakadly csapdjbl. Ritkn lthat megolds a skveggel bortott els fnyszr, melyben a fnysugarat a reflektor tkre fkuszlja. Sok ms kthengeres, boxermotorral elltott motorkerkprtl eltren az AX2 csupn egy hangtomptt kapott. Ktflekppen helyeztk el a dobot, vagy a bemutatott motoron lthat mdon, vagy magasabban, a hts tengely fltt.

Francia felszereltsg

forrs: Vetern Aut s MotorAz itt lthat motorkerkpr a modell gyrtsnak kezdeti idszakbl szrmazik, s gynevezett francia felszereltsg. Mint a korbbiakban mr sz esett rla, Franciaorszg 1940-es elfoglalsa utn a Gnome&Rhone zem nmet vezets al kerlt, s AX2 motorokat gyrtott.

Akkor tbb vltoztatst is bevezettek, fleg a gyrtsi folyamat egyszerstse, olcsbb ttele rdekben. Az elkszlt AX2-eseket a nmet hadsereg vette t, s persze hasznltak korbban gyrtott, zskmnyolt pldnyokat is. Szmos AX2 kerlt a keleti frontra, gy jelenhetett meg nhny Lengyelorszgban (s Magyarorszgon is).

Ez a pldny jval a hbor utn hagyta el Franciaorszgot, egy emigrcibl hazatr lengyel vitte magval. Ksbb a zbierski erdsz hasznlta, s 1976-ban kerlt mostani tulajdonoshoz, Jan Wilkaniechez, hasznlhatatlan llapotban (tnkrement a vlt).

forrs: Vetern Aut s MotorAz eltrt fogaskerekek ptlsa utn a motorkerkprt j gazdja fokozatosan visszalltotta eredeti llapotba. Komoly gondot jelentett az els villa feljtsa, mert formkat kellett kszteni a gumirugzs ptlshoz. A motor gyrtsnak pontos dtuma ismeretlen, az azonost tbln lv gyrtsi vet az nkormnyzat kvnsgra gravroztk a 70-es vekben. Felszereltsge 1937 s 1940 kztti szletsre utal.

forrs: Vetern Aut s MotorRvid prbm tapasztalata szerint az AX2 nagyon jl vezethet terepen, kitnek a sebessgvlt tttelei. Kormnyzsa azonban - tekintettel a jelents tmegre - nem kis fizikai ert kvetel. Autton nem szabad elfeledkezni az oldalkocsihajts kikapcsolsrl, msklnben a differencilm hinya miatt knnyen lesodrdhatunk az trl egy kanyarban.

Mivel megnzhettem, ahogy Pawel Wilkaniec fia terepen hasznlja a motort, vadul fel- s lehajtva a domboldalakon, megersthetem az AX2 megbzhatsgrl s strapabrsrl szl lltsokat. Knnyen felgyorsthat, motorja terepen sem melegszik tl. Ez az egyik legjobban megptett nehz, katonai motorkerkpr, amelyet eddig alkalmam volt ltni.


Mszaki adatok

Tpus. Gnome&Rhone AX2

Motor. Kthengeres, oldalt szelepelt boxermotor. Furat 80 mm, lket 80 mm, sszlkettrfogat 804 cm3. Legnagyobb teljestmny 19 LE 3600/min. Srts 5,6. 1 darab Solex 30 GFH karburtor. Gyjts: Magneto France, kzi elgyjts-szablyzssal. Dinam: 6V, Magneto France. Egyes szriknl a replsben elterjedt nikkel-kadmium akkumultort hasznltak.

Ertvitel. Egytrcss, szraz kuplung, kzi kapcsols, ngyfokozat vltm. A hts kerk hajtsa kardntengellyel. Az oldalkocsikerk hajtsa kapcsolhat.

Felpts. Prselt lemezvz, prselt lemezbl kszlt els villa gumirugzssal, lengscsillapt nlkl. Merev htskerk-felfggeszts. Csvzas oldalkocsi, a csnak tekercsrugkon. Ell, htul s az oldalkocsikerken mechanikus mkdtets dobfkek.

Mretek, tmegek. Menetksz tmeg 180-200 kg, oldalkocsival 400-450 kg. Gumimret 4,00x19.

Menetteljestmnyek. Maximlis sebessg: 60-76 km/h. zemanyag-fogyaszts: 11-15 liter/100 km.
Gyrtsi id: 1936-1945

(Vetern Aut s Motor)

 
Nvjegy

Farkas Jnos

Audi Super 90 restaurtor

Miskolc

Krt u. 4.

tel: 70/4532599

E-mail: farkas.janos2@chello.hu

 
tvonal tervez
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
ra
 
Naptr
2025. Oktber
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Szerkesztnek
 
Zene
 

ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168